EUs
interesser i Arktis
av Tore Ruud, Harstad
EU
er ingen kyststat, og ingen av medlemslandene i EU har kyststatsrettigheter
i Arktis. Vel nok ble Grønland medlem av EU sammen med Danmark i
1973, men etter at hjemmestyre ble innført i 1979, ble det i 1982
holdt en folkeavstemning som resulterte i at Grønland forlot Den
europeiske union. Danmark ivaretar fortsatt de utenriks- og sikkerhetspolitiske
interessene til Grønland gjennom riksfellesskapet, men utenfor EU.
Landene
som omkranser Polhavet og har kyststatsrettigheter i dette området,
er Russland, USA, Canada, Danmark/Grønland og Norge. Av disse er
Russland den desidert største rettighetshaveren med en kystlinje
som strekker seg over nærmere 160 lengdegrader.
For
områdene på de store havdyp utenfor landenes økonomiske soner og
kontinentalsokler gjelder bestemmelsene om havbunnsregimet i havrettstraktaten,
som styres av FN. Så heller ikke i disse områdene har EU noen forvalterfunksjon
eller oppgave.
Issmeltingen
i Arktis åpner muligheten for nye seilingsleder mellom fjerne Østen
og Europa. Via Nordøstpassasjen sparer man 15 fraktdøgn eller 40
prosent sammenlignet med Suez-alternativet. Man unngår i tillegg
piratene ved Afrikas horn og i Malakkastredet, og ruten er generelt
sikrere sett i forhold til ustabiliteten i Midtøsten.
For
middelhavslandene i EU må en slik omlegging av transportmønsteret
fortone seg som et skrekkscenario. Og for EU som helhet er kontrollen
med nordlige transportkorridorer ikke bare av kommersiell, men også
av sikkerhetspolitisk interesse.
Men
det er nok først og fremst en god gammeldags kamp om ressurser som
har økt EUs interesse for Arktis. Det vakte stor oppmerksomhet da
en russisk ekspedisjon under ledelse av Artur Tsjilingarov plantet
det russiske flagget på havbunnen under Nordpolen i august 2007.
Vel
så viktig var nok likevel U.S. Geological Surveys olje- og gassrapport
for Arktis som ble offentliggjort i juli 2008. Der framgår det at
området nord for polarsirkelen antas å inneholde 22 prosent av verdens
uoppdagede olje- og gassressurser, hvorav 84 prosent antas å finnes
under havbunnen.
Etter
gjentatte problemer med gassleveransene fra Russland, har EU blitt
opptatt av sin energisårbarhet. Man har derfor ønsket å skaffe seg
energi uavhengig av det russiske statsselskapet Gasprom. De potensielle
ressursene i Arktis har derfor virket forlokkende.
EUs
daværende energikommissær Andris Piebalgs uttalte i en debatt i
Brüssel i september 2008 at det vil være dumt å beskytte Arktis
mot ressursutnytting. Han mente at oljeboring i det følsomme nordlige
miljøet må drives framover med europeisk finansiell og politisk
støtte. "Du kan ikke si at Arktis er en helligdom. Hvor skal vi
ellers hente energien vår fra?" var et av utsagnene han kom med.
De
fem kyststatene rundt Polhavet hadde imidlertid allerede utarbeidet
en erklæring om framtiden for Arktis, som ble vedtatt i mai 2008
i byen Ilulissat i Grønland. Ministrene fra de fem kyststatene vedtok
at man forpliktet seg til å handle ansvarlig når det gjelder den
framtidige utviklingen i Polhavet. Landene forpliktet seg også til
å løse uoverensstemmelser ved forhandlinger og til å styrke samarbeidet.
Kyststatene
hadde dermed langt på vei avlyst kappløpet seg imellom om ressursene
i nord. Det gode samarbeidsklimaet har utvilsomt bidratt til at
det etter førti år med forhandlinger i april i år ble oppnådd enighet
mellom Norge og Russland om en delelinje i Barentshavet og Polhavet.
Likevel
ga ikke EU opp forsøket på å få innpass i Arktis. EU-parlamentet
vedtok i oktober 2008 at Arktis "for øyeblikket ikke er styrt av
noen multilaterale normer og reguleringer" og derfor trengte en
egen traktat. Dette ble sterkt imøtegått av blant andre utenriksminister
Støre som pekte på at havretten gjelder også i Arktis. I EUs endelige
politikkdokument for Arktis aksepterte man FNs havrettskonvensjon
som grunnlag, uten at man ga opp det primære standpunktet om multilateral
forvaltning av nordområdene.
Fra
Grønland var reaksjonen på EUs nordområdepolitikk skarp. Der sa
man rett ut at EU ville ha fingrene i ressursene i Arktis. Grønlands
offisielle representant i Brüssel, Lars Vesterbirk, uttalte på et
møte i november 2008 at EU ikke er kvalifisert til tilstedeværelse
i Arktis, og at deres Arktis-politikk er imperialisme.
Russland
vedtok i 2009 en ny sikkerhetsstrategi med sterkt fokus på energipotensialet
i Arktis. Der utelukker man ikke bruk av våpenmakt om russiske interesser
blir truet. Dette kan vanskelig tolkes som annet enn et tilsvar
til EUs arktiske strategi.
EU
ønsker også å delta som permanent observatør i Arktisk råd, som
i tillegg til landene rundt Polhavet har de øvrige nordiske landene
som medlemmer. Men EUs holdning til forvaltningen av Arktis, samt
forbudet mot selprodukter og hvalfangst vekker sterke reaksjoner.
Det synes derfor som om Kinas ønske om observatørstatus har lettere
for å vinne gehør i Arktisk råd.
Alle
landene rundt Polhavet har interesse av lavspenning i Arktis, og
ut fra FNs havrettstraktat og Ilulissat-erklæringen bygger man tillit
og samarbeid. Lykkeligvis har Norge to ganger og Grønland en gang
sagt nei til EU-medlemskap, noe som har vært viktige bidrag til
at vi etter den kalde krigen har unngått høyspenning og åpen konflikt
i nord. Kyststatsforvaltning
av Arktis, uten innblanding fra utenforstående makter, vil også
i framtiden være den beste garantien for at området skal forbli
fredfylt.
|