Det
nye Europa – det nye Norge
Velferdsordninger
i et utvidet EU
Av
Gunhild Johansen, Norsk Kommuneforbund
Den
nordiske modellen
På
et jubileumsarrangement som dette kan vi gjerne trekke fram noen
av de gamle ”heltene”.
Trygve
Bratteli uttalte en gang:
”Målet
med velferdsstaten er å sikre alle menneskers likeverd”.
Norge
har de siste par åra blitt kåret til verdens beste land å bo i.
Levestandard måles blant annet ut fra helsetilstanden i befolkningen,
forventet levealder, spedbarnsdødelighet, utdanningsnivå, sosiale
sikkerhetsnett, rettferdig fordeling, inntektsnivå osv.
Det
som er spesielt med den norske/nordiske modellen, er at våre ordninger
er bygd opp på prinsippet om medborgerskap og at det er allmene
ordninger. Ordningene er rettighetsorientert heller enn behovsprøvde.
Einar Gerhardsen sa en gang at den eneste attesten man skulle
trenge for å ta del i velferdsordningene i Norge, var fødselsattesten.
Våre
velferdsordninger er blitt kjempet fram gjennom sosial og politisk
kamp i hensynet mellom:
-
rike og fattige
-
kapitaleiere og arbeidstakere
-
produsenter og konsumenter
-
unge og gamle
-
kvinner og menn
-
friske og syke
-
bygd og by
Ordninger
som etableres må begrunnes i fellesskapets interesser, basert
på allment aksepterte verdier. Det foregår hele tiden en kamp
om hvilke verdier samfunnet skal bygge framtida på.
Den
norske velferdsstaten utgjøres blant annet av
-
folketrygden; herunder nevner jeg spesielt sykelønnsordninga
-
lik tilgang til utdanning og helsetjenester
-
relativt små lønnsforskjeller
-
individorientert skatte- og trygdesystem
-
godt utbygd offentlig sektor/høy andel offentlig ansatte
-
aktiv sysselsettingspolitikk
-
høy yrkesaktivitet blant kvinner
-
sterk vekt på kollektiv lønnsdannelse
-
høy grad av fagorganisering
-
skattebasert finansiering
Kvinnenes
velferdsstat
Kvinnene
var spesielt aktive i 1994 da fokus på velferdsordningene var
spesielt fremme. Det har en helt klar sammenheng med at kvinnene
er de som har hatt mest direkte nytte av velferdsordningene ved
at det har gitt kvinner i stor grad reell likestilling med hensyn
til yrkesdeltakelse og dermed økonomisk uavhengighet. Dette har
endret arbeidsfordelingen både ute og hjemme og har gjort at vi
har fått et mye mer variert familiemønster enn tidligere.
I
global sammenheng har vi mye å forsvare. Få land kan oppdrive
tilsvarende ordninger som det vi har. Vi ligger på topp også når
det gjelder likelønn mellom kvinner og menn, noe som har en klar
sammenheng med hvor langt likestillingen er kommet i samfunnet.
Likevel har velferdsstaten vært kraftig kritisert både fra ”venstre”
og ”høyre”. Kritikken fra venstre har i stor grad gått på at ordningene
ikke er gode nok, at mange faller utenfor og at det er store mangler
fortsatt. Venstresidas kritikk kan sammenfattes under ”myten om
velferdsstaten”. Denne kritikken er nå i stor grad dreid over
i et opprør der man setter kreftene inn for å forsvare og videreutvikle
det som er bra. Aksjon For Velferdsstaten og Ordføreropprøret
er eksempler på denne dreiningen.
Kritikken
fra høyresida har gått på Formynderstaten, at det finnes for mye
regler og lover for alt mulig, at velferdsstaten kveler initiativ
og at enhetsskolen gjør de flinke elevene til tapere. Høyresidas
kritikk har kulminert i en privatiseringsbølge som omfatter alle
tenkelig områder. Dette følges av en ideologi der man skal få
ytelser etter verdighet og betalingsevne, ikke etter behov.
Går
vi mot en nedbygging av velferdsstaten?
70
kommuner er satt under administrasjon, et stort flertall av kommunene
varsler kutt i tjenestetilbudet neste år mot bare et lite mindretall
som har planer om å utvide tilbudet. Norske kommuner bryter FN’s
eldrerettigheter hver eneste dag.
Regjeringas
svar til opprørte kommunepolitikere er at de må konkurranseutsette
og privatisere kommunale tjenester. Samtidig opplever vi press
på opparbeidede rettigheter som sykelønnsordninga, pensjonsrettigheter
både i Folketrygda og offentlige tjenestepensjoner, arbeidstidsbestemmelser
og oppsigelsesvernet i Arbeidsmiljøloven, krav om desentraliserte
lønnsforhandlinger og større lønnsforskjeller. Alt har ett mål:
å svekke de kollektive ordningene. Vi er i ferd med å få et samfunn
og et arbeidsliv der utstøtingen øker. Arbeidslivet brutaliseres.
Velferd
er avhengig av høy sysselsetting
I
EU er velferdsordningene mer knyttet opp mot arbeidslivet enn
i Norden. Flere ytelser er avhengig av at man har jobb og inntekt.
I mange land er sykelønnsordning og ferie noe man opparbeider
seg rettigheter i forhold til i sitt arbeidsforhold. Man har flere
familiebaserte ordninger i motsetning til våre individbaserte.
Man
har faglige organisasjoner på EU-nivå, både yrkesfaglige og på
hovedorganisasjonsnivå. Disse deltar i ”forhandlinger” og dialoger,
men har ingen reell forhandlingsmyndighet på vegne av forbundenes
medlemmer for eksempel i forhold til lønn. Det er imidlertid framforhandlet
direktiver på foreldrepermisjon, atypisk arbeid og fjernarbeid.
Dette er imidlertid minimumsstandarder som må implementeres i
medlemslandenes avtaler/lovverk.
I
det indre markedet er de nasjonale sikkerhetsnettene delvis avviklet.
Delvis fordi de var i strid med EU-regler om fri konkurranse,
delvis fordi de ikke fungerte i et så integrert system som EU.
Over
hele Europa skjer nå samme utvikling, bare i ulik grad:
-
offentlig sektor strammes inn
-
velferdsordninger undergraves eller reduseres
-
offentlige tjenester privatiseres
-
offentlig sysselsetting skal reduseres
-
fleksibelt arbeidsmarked med svakere faglige rettigheter og arbeidsrettsordninger
Kommisjonens
medisin
Det
er kvinnene som rammes først og hardest. Fleksibilitet innebærer
i stor grad atypiske arbeidsforhold som deltid, sesongarbeid,
tidsbegrenset arbeid, hjemmearbeid som underleverandør, kontraktsarbeid
og gråsoner mellom svart og lovlig arbeid. Det er mest kvinner
som tvinges over på atypiske kontrakter. Dette befester kvinnenes
svake stilling på arbeidsmarkedet.
Fagbevegelsen
er svekket av den store arbeidsledigheten og tvinges til å akseptere
dårligere forhold. Dette rammer selvsagt i neste omgang alle arbeidstakere,
fordi det undergraver faglige rettigheter totalt.
I
EU som i Norge er velferdsordningene avhengig av sysselsettingen.
Fri konkurranse i et stort indre marked skaper ikke flere arbeidsplasser,
den bare flytter dem. De metoder land benytter for å øke konkurranseevnen
-
stramme offentlige budsjetter
-
lønnsmoderasjon
-
høyt rentenivå
svekker
sysselsettingen ved at innenlands etterspørsel begrenses. Når
alle land følger den samme strategien, begrenses alle innenlandsmarkeder
samtidig og det fører til en forsterket negativ effekt.
Dette
skaper flere tapere enn vinnere. Økt konkurranse betyr raskere
omstilling, høyere ytelseskrav, utrygge ansettelsesforhold, flere
nedleggelser, mer pendling, mer uførhet, mer førtidspensjonering,
flere arbeidsledige. I det hele tatt kan man oppsummere at EUs
sysselsettingspolitikk er uten virkning for arbeidsfolk!
I
EU har antall sysselsatte gått ned siden 1970, mens den har økt
kraftig i Norge. I tillegg er det mange flere kvinner som ikke
melder seg som arbeidssøker fordi de anser det som lite realistisk
å få seg jobb. Ett eksempel:
Sysselsettingsgrad
|
EU
|
Norge
|
1970
|
64,9
%
|
63,6
%
|
1998
|
61,1
%
|
78,2
%
|
Stabilitetspakten
I
Euro-sonen er det kun arbeidstakerne som er støtpute når samfunnsøkonomien
svikter, ettersom landene ikke har egen valuta til å regulere
forholdet til andre land. De er støtpute på i alle fall tre måter:
-
økt arbeidsledighet
-
svekket lønn
-
må søke arbeid i andre land
Stabilitetspakten
(Amsterdam 1997) foreskriver strenge straffer (bøter) for
land som ikke klarer å holde underskuddet på Statsbudsjettet på
mindre enn 3% av BNP.
Tyskland,
Frankrike og Italia har i år gjort opprør mot stabilitetspakten
som de selv har vært med på å vedta. Kravene er altfor strenge
blant annet når det gjelder innstramningene i offentlig sektor.
Den medisin EU-kommisjonen foreskriver for å holde seg innenfor
rammene er
-
lønningene skal holdes nede for å øke profitten til næringslivet
(hindre utflytting)
-
økte lønnsforskjeller (dvs. billigere arbeidskraft)
-
lønnsforhandlinger desentraliseres til bedriftsnivå
-
mer fleksibilitet på arbeidsmarkedet
-
sosiale ordninger må ikke være til hinder for nye arbeidsplasser
Arbeidstakerne
utbyttes
Økonomiene
i Øst-Europa har siden murens fall privatisert hodeløst. I mange
Øst-Europeiske land er mesteparten av infrastrukturen privatisert.
Virkningene for vanlige folk er arbeidsledighet, dyrere offentlige
tjenester som gass, strøm, transport osv. og nedbygging av velferdsordninger.
Tyskland
har gjort mye for å integrere DDR inn i sin økonomi. Det har kostet
enormt. Bygningsarbeiderne i Tyskland har betalt sin del av prisen!
I Berlin for eksempel er det stor byggeaktivitet. Etter 1994 er
det registrert 250.000 ledige bygningsarbeidere i Tyskland. Samtidig
er ca. 200.000 arbeidere kommet fra andre EU-land, først og fremst
Storbritannia og Irland. De registrerer seg som selvstendige arbeidsgivere
og jobber som underleverandører. Arbeidsgiver betaler ikke sosiale
ordninger, ingen risikoforsikring og ansvaret pulveriseres. I
tillegg er det regnet at ca. 200.000 bygningsarbeidere fra andre
land i Øst-Europa jobber i Tyskland på enda dårligere vilkår.
Det er mulig dersom man har desentralisert lønnsforhandlingene
ned på bedriftsnivå. På den måten er tyske arbeidstakere utkonkurrert.
Den
samme tendensen ser vi når det gjelder sykepleiere som rekrutteres
fra blant annet Filippinene til privatiserte deler av helsevesenet,
for eksempel i England. Mange jobber på elendige vilkår fordi
de ikke blir fortalt hvilke rettigheter de har. I tillegg til
at rike land i vest importerer ferdig utdannet arbeidskraft fra
fattige land i sør og sparer den utgiften, utarmes helsevesenet
i de fattigste landene.
Dette
er bare et par eksempler av veldig mange. Felles for disse er
at fagbevegelsen splittes og svekkes. Det utgjør den største trusselen
for velferden over alt.
EU
er i ferd med å vedta et direktiv om tvungen konkurranseutsetting
av kollektivtransporten. Dersom de får vedtatt dette, vil andre
områder som kraftsektoren, vann/avløp, avfallshåndtering, helse
og skole komme etter. Da vil det enkelte land ikke lenger ha råderett
over egen offentlig sektor, men den vil legges åpen for konkurranse
ikke bare i det indre marked, men globalt. Etter hvert som de
negative virkningene av privatiseringen vil vise seg, kan det
fort gå ut over populariteten til politikerne. Da er det greit
å ha et direktiv å skjule seg bak.
Global
økonomi krever internasjonale organisasjoner
EU
er et økonomisk prosjekt som sammen med USA og Japan utgjør et
triangel i den globaliserte økonomien. Avtaler innen WTO som GATT
og Gats og de transnasjonale selskapenes framvekst endrer verdensmarkedet
raskt i retning liberalisering innen alle områder. Dette er en
annen diskusjon, men jeg vil likevel avslutte på det globale plan.
Globale utfordringer krever en sterk internasjonal motbevegelse
der fagbevegelsen må spille en sentral rolle sammen med forbrukerorganisasjonene,
miljøorganisasjonene og landbrukets folk. . I tillegg har vi NtEU, For Velferdsstaten og
ordføreropprøret. Fortsatt har vi en viss mulighet til å påvirke
våre politikere.
ISKA
(Internasjonalen for Stat og Kommuneansatte) har nå lansert en
global kampanje om Offentlige tjenester av god kvalitet. Denne
har de offentligansattes organisasjoner i Norge sluttet seg til.
Vi vil tvinge regjeringene til å fokusere på kvalitet, på vilkårene
for barn, eldre, syke og på samfunnet som helhet. Noen steder
vil vi klare å slå privatiseringsframstøtene tilbake. Utfordringen
blir å få folk til å forstå at de verdier vårt samfunn er bygd
på, er uforenlig med privatisering enten vi snakker om råderett
over naturressurser, offentlige tjenester eller infrastrukturen.