Helsedirektivet
-
hva ligger i forslaget og hva vil det bety for oss?
Foredrag av Britt Ås
på Nei til EU-konferansen "EØS avtalen - på dagsorden".
Jeg holdt et innlegg i september
2006 om "Tjenestedirektivet og konsekvenser for offentlig sektor".
Det var før rapporten "Tjenestedirektivet og de offentlige tjenestene"
- et samarbeid mellom Nei til EU og Fagforundet - ble produsert.
Så jeg kan love at jeg lærte mye under jobbinga med innlegg den
gangen. Jeg har både fordypa meg og lært endel også denne gangen.Nei
til EU og Fagforbundet inngikk høsten 2007 et samarbeid, som er
bredt og dynamisk, - og Fagforbundet ser samarbeidet som en mulighet
til å øke kunnskapen om Eus påvirkning på norsk og internasjonalt
arbeidsliv.
Så til temaet: Den 2 juli 2008
fremla EU-kommisjonen utkast til nytt direktiv om pasientrettigheter
(populært kalt Helsedirektivet). Det har vært lite oppmerksomhet
og debatt rundt dette direktivet i Norge. Kanskje har det blitt
borte i fagbevegelsens kamp mot tjenestedirektivet, eller kanskje
har vi ikke tatt inn over oss omfanget av dette direktivet. Fagforbundets
søsterforbund i øvrige nordiske land har sagt at hvis dette direktivet
blir innført i sin nåværende form, vil det oppleves som torpedering
av den nordiske velferdsmodellen.
Jeg skal forsøke å skissere opp
hva helsedirektivet egentlig omfatter - og hvordan dette vil påvirke
oss.
Bakgrunnen for direktivet
Det ble kjempet en hard kamp for
å unnta helsetjenester fra tjenestedirektivet. Fagbevegelse og
interesserorganisasjoner argumentert med at helse skal være en
velferdstjeneste, ikke en vare. Resultatet av kampen var at helsetjenester
ble unntatt fra tjenestedirektivet i februar 2006. Men kampen
om helsetjenestene var ikke tapt, og i september 2006 kom det
et uformelt diskusjonsnotat fra EU-kommisjonen, med innholdet
til helsedirektivet. Helsedirektivet har møtt motstand over hele
Europa og fagbevegelsen har markert seg.
Hvorfor helsedirektivet
EF-domstolen har trumfet gjennom
liberalisering av helsesektoren gjennom en rekke dommer. Allerede
så tidlig som i 1979 slo domstolen fast at hvis legebehandling
i en stat var mer effektiv enn den pasientenes hjemland kunne
tilby, skulle utgiftene til behandlingen refunderes som om behandlingene
hadde foregått i hjemlandet. Direktivet ble derfor det politiske
svaret på det dommene allerede hadde fastslått. Dette direktivet
er helt klart et steg i feil retning for oss som er opptatt av
en sterk velferdsstat og offentlige helsetjenester!
Hvordan er det i dag?
I dag kan alle EU-borgere få samme
sykehusbehandling i andre medlemsland, som man har rett på i eget
land. Denne behandlingen dekkes da av hjemlandets myndigheter.
Pasientene skal altså kunne velge selv hvor de vil behandles,
og i etterkant vil staten i hjemlandet refundere hva en slik helsetjeneste
vil koste i hjemlandet. I mellomtiden må pasienten selv legge
ut. Satt på spissen har vi gått fra "rett til helsehjelp" til
"rett til refusjon". Hjemlandet dekker ikke transport og opphold,
det må pasientene betale selv. Om dette blir vedtatt, vil de som
har økonomisk evne, de mest ressurssterke favoriseres, mens de
som ikke har en slik mulighet, i realiteten fratas en rettighet.
Dette vil bryte med et helt grunnleggende prinsipp i norsk helsevesen,
prinsippet om lik tilgang til helsetjenester uavhengig av økonomisk
evne.
Hvis behandlingen er billigere
i et annet land enn hjemlandet vil pasienten ikke motta mellomlegget
som gevinst, staten dekker kun det behandlingen faktisk koster,
så lenge den ikke overgår hva den ville kostet i Norge. Dette
er ikke det viktige, men langt viktigere er det som Fagforbundet
påpeker i sin høringsuttalelse (Fagforbundet ga i desember i fjor
ei høring til forslaget på helsedirektiv. Godt og krasst! Fagforbundet
sa at vi ikke kunne gå inn for forslaget slik det forelå.)
Fagforbundet sa altså:
Flere av de sist innmeldte medlemslandene skriver i sine uttalelser
at helsedirektivet vil føre til økt press på deres nasjonale helsesystemer.
Blant annet på grunn av forslaget om at pasienten kun skal få
dekket det behandlingen ville kostet i hjemlandet. Det betyr i
praksis at pasienter som kommer fra land med lave kostnader ikke
vil kunne benytte seg av helsetjenester i land med høyere kostnader.
Dette vil gi økte klasseskiller i Europa. Som innbygger i et høykostland
kan pasientene velge den beste helsetjenesten, og få dekket kostnadene,
men som innbygger i et lavkostnadsland er rettigheten avhengig
av egen økonomisk evne til å dekke en mellomfinansiering.
Dette er et perspektiv som er viktig
- i solidaritetens navn i det minste.
Forhåndstillatelse
I dag må man ha en forhåndtillatelse
fra eget helsevesen før man kan få behandling i annet land. Dette
er for å sikre de nasjonale myndighetene kontroll med utgiftene.
Denne forhåndstillatelsen ville kommisjonen fjerne, men det har
møtt mye motstand - derfor har EU-kommisjonen gått inn for et
forslag som gir medlemsstatene mulighet til å kreve en forhåndstillatelse
på behandling i utlandet. Men medlemsstatene må ha en god grunn,
og dette kravet kan kun stilles dersom (sitat fra direktivteksten):
"utstrømningen av pasienter er så stor at den rammer budsjettbalansen
eller evnen til å styre helsesektoren".
Det kan bare kreves tillatelse
dersom behandlingen krever innleggelse på sykehus. Det vil derfor
kunne oppstå saker hvor det vil være diskusjon om behandlingen
krever innleggelse eller ikke. Apropo sykehus: Det finnes ingen
europeisk definisjon for sykehus eller sykehustjenester. I direktivforslaget
er sykehustjeneste noe som krever en overnatting - definisjon
som i framtiden kan åpne muligheten til spekulasjon.
Direktivet omfatter ikke
omsorgstjenester som assistanse og støtte til familier eller enkeltpersoner
som over en lengre perioder har spesielle behov, herunder heller
ikke tjenester for eldre som ikke utføres i regi av helsepersonell.
Pasientene får kun refundert for behandling som er en del av det
nasjonale helseanliggende. Behandling som kosmetisk kirurgi vil
derfor ikke bli refundert. Det siste er vel ikke så viktig, men
det er ei opplysning. Kravet som har blitt reist, om at det må
være mulig å kreve en forhåndstillatelse dreier seg om flere forhold.
Myndighetene trenger å ha kontroll over utgiftene for å være i
stand til å lage et best mulig helsesystem for alle innbyggerne.
Samtidig dreier det seg også om
de ansatte og hvordan man kan sikre at de som jobber i helsesektoren
har en forutsigbar fremtid i forhold til arbeidsplassen sin. Dersom
det oppstår uenighet mellom medlemslandene og EU, er det EF-domstolen
som har det siste ordet. Denne domstolen er kjent for å dømme
i markedsliberalismens favør.
Demokratisk kontroll?
Ett av helsedirektivets hovedproblem,
slik jeg ser det, er at det utfordrer nasjonal og demokratisk
kontroll over helsesektoren. Det er ingen hemmelighet at Fagforbundet
har vært misfornøyde med slik sykehussektoren styres i dag, men
vi har i det minste en demokratisk valgt regjering. Det finnes
dessuten en bred politisk enighet om at helse bør være en offentlig
oppgave, og direktivet utfordrer dette. Ønsker vi at det er EU
som skal avgjøre hvordan vi skal organisere helsetjenestene våre?
Det er en fare for at medlemslandene kan miste styringen over
planlegging og utgifter for eget helsevesen. Vi vet ikke helt
hva som kreves for at Norge skal innføre forhåndsgodkjenning,
og dette er en viktig ordning vi må kjempe for å beholde. Men
det er grunn til å frykte at pasientene vil bli taperne i det
lange løp.
Resepter
Med det nye direktivet skal det
være mulig å hente ut reseptbelagt medisin uavhengig av hvilket
land resepten er blitt utstedt i. Probmatikk ift dette kan være
ikke like strenge kontroller som i Norge.
Felles standarder
Det skal utarbeides felles standarder
for behandling, slik at man skal få en harmonisering av helsetjenester
i hele Europa. Felles standard
trenger ikke i utgangspunktet å være negativt - men hvem skal
sette standarden for minstestandard blir mitt spørsmål? Her kan
norsk helsevesen tape. Det som er klart er at direktivet legger
opp til et nytt europeisk helsemarked basert på markedsøkonomiske
prinsipper. Vi ser jo alt i dag at standard/kvalitet taper for
økonomiske hensyn.
Lokalsykehus
Norge er et langstrakt land, med
mange små lokalsykehus. Dersom mange pasienter velger å få behandling
i utlandet, så må norske myndigheter betale for dette. Det vil
bety mindre penger å drive norske sykehus for, noe som kan være
en risiko for små og "ulønnsomme" sykehus som allerede i dag er
truet av nedleggelse.
De ansatte
I en situasjon hvor pasientmobiliteten
øker, vil det være behov for varierende grad av arbeidskraft.
Det er derfor grunn til å frykte at direktivet vil føre til økt
bruk av innleid arbeidskraft og ringevikarer. Dette vil skape
en utrygg situasjon for mange ansatte. Det er også grunn til å
stille spørsmål ved hva som vil skje med lønns- og arbeidsvilkår
- vi vet jo at med et arbeidsliv som har et stadig høyere fokus
på økt konkurranse og effektivitet, så er det de ansatte det går
ut over.
Sosial dumping kan også være en
utilsiktet konsekvens av direktivet. Regjeringene kan spekulere
i at visse tjenester kan "kjøpes" billigere utenlands, og dermed
true lønns- og arbeidsvilkår hjemme. På lang sikt kan denne situasjonen
skape en usunn konkurransesituasjonen som kan lede til forverring
av spesielt store ansattegruppers arbeidsforhold. Sykehusene vil
konkurrere om de aller beste spesialistene, og la de store ansattegruppene
betale for konkurransen.
Hvem er det så som kommer til
å tjene på helsedirektivet?
EU-kommisjonen sier selv at dette
er et initiativ for å hindre den sosiale ulikheten i Europa, gjennom
like helsetjenester for alle. Men vil det fungere slik? Flere
av Europas fattigste land, som Lativa og Litauen, er de som tilbyr
de billigste helsetjenestene, frykter at helsekøene deres skal
forlenges som følge av direktivet. Dette vil medføre forverring
når det gjelder tilgang og kvalitet på helsetjenestene. Dette
er med andre ord ikke et direktiv som de fattigste landene vil
tjene på.
Jeg sa i stad at land med lave
kostnader på helsetjenester vil ikke kunne benytte seg av helsetjenester
i land med høye kostnader, fordi hjemlandet kun dekker det behandlingen
koster i hjemlandet. Er det virkelig riktig at pasienter fra rike
land fraktes til fattigere land for å motta billigere behandling
på bekostning av pasientene i dette landet? Det er heller ikke
avklart om det er mulig for et sykehus å avvise utenlandske pasienter
for å kunne prioritere egne pasienter.
I tillegg er det slik at pasientene
selv må legge ut for behandlingen, og det er det jo slettes ikke
alle som har råd til. Det er dermed god grunn til å frykte at
dette vil bli en mulighet for de rikeste pasientene i de rikeste
landene. Som det stod i Klassekampen forrige lørdag: Pasientdirektivet
- Best for de rike. Dette betyr jo at det ikke vil være en mulighet
for å utjevne ulikheter, men derimot er det et direktiv som vil
skape enda større forskjeller mellom fattige og rike. Det er ikke
et direktiv som gir fri og lik tilgang, men et direktiv som gir
de rikeste bedre helse!
Helsedirektivet skiller ikke mellom
offentlige og private aktører, og direktivet legger opp til et
fritt sykehusvalg på tvers av grensene. Men det er de nasjonale
helsemyndigheten som skal betale regningen. Dessuten er det slik
at det private helsevesenet har mulighet til å basere sin aktivitet
på de helsetilbudene som kan gi profitt, nemlig de planlagte inngrepene.
Detter er i motsetning til det offentlige helsetilbudet som skal
være et tilbud for den som plutselig blir syk og trenger mer utredning
før behandlingen kan iverksettes. Og nettopp fordi det private
har større muligheter til å tjene penger vil de kunne utkonkurrere
det offentlige på lønns- og arbeidsvilkår. Pengene vil altså gå
fra det offentlige til det private.
Det er videre heller ikke klart
hvorledes direktivet skal harmoneres med nasjonale regler om innbyggernes
tilgang til helsetjenester i eget land. Direktivet omhandler kun
retten til refusjon av utgifter i forbindelse med gjennomført
behandling i annet land. Dersom direktivet, rett forstått, gjennomfører
den frie etableringsretten så vil det være diskriminerende om
innbyggerne i det enkelte land ikke har samme tilgang til helsetjenester
i sitt eget land som innbyggere i annet EU-land. Dette vil igjen
kunne tvinge det norske helsevesen til å utbetale refusjon for
gjennomførte helsetjenester ved privat helseinstitusjon i eget
land, som i utgangspunktet ikke var omfattet av en refusjonsordning.
Hva slags helsevesen ønsker
vi oss?
Jeg mener det er viktig å se på
det overordnede perspektivet, nemlig, hva slags helsevesen er
det vi ønsker oss i Norge? Ønsker vi å ha et helsevesen der de
rike får det beste tilbudet, de private forsikringsselskapene
er vinnerne, og de med minst penger får det dårligste tilbudet.
Dette gjelder både innenlands, men også på tvers av landegrensene.
Vi må rett og slett ta et standpunkt til om helse skal være et
offentlig anliggende, der folk flest får det sammen tilbudet,
eller om vi ønsker økt konkurranse fra de private, kommersielle
aktørene?
Svaret er vel ganske opplagt. Produksjon
av industrivarer er noe helt annet enn det å yte helsehjelp. Samlebåndsproduksjon
og industriell logikk passer ikke inn i helsesektoren, da ulike
pasienter sjelden har akkurat de samme behovene. Pasienter er
mennesker som trenger hjelp, og jeg mener de aldri må bli en vare!
Og helsepersonell, medlemmene våre, er ikke, og skal ikke være
produsenter, de er fagpersoner som yter velferdstjenester!
Jeg mener at tilgjengeligheten
på helsetjenestene må basere seg på den enkelte pasients behov,
ikke være underordnet den enkelt pasients økonomi. Det vil også
kreve ressurser og innsats fra den enkelte å kunne finne fram
til de beste, mest effektive og billigste alternativene. Dette
vil også kunne skape sosiale skiller, da det vil være en viktig
egenskap å kunne håndtere og sortere informasjon og avgjøre hvilke
tilbud som er de beste.
Jeg har selv noen erfaringer med
både å ha et akutt sykt barn og selv og være syk og underlagt
sykehusbehandling med operasjoner mm over et års tid. Jeg ser
på meg selv som en person med store ressurser rent menneskelig.
Jeg kan love at når man var i disse sårbare situasjonene så var
det ikke valgmuligheter, men at det var et offentlig helsevesen
av kvalitet som var der for meg! Mennesker som er lite vant til
å reise og som ikke behersker andre språk enn norsk, vil kanskje
oppleve det som skremmende og vanskelig å benytte seg av tilbud
i andre land. Dette er et
direktiv som sørger for at de rike og ressurssterke også blir
de med mulighet til best helse - er det et slikt samfunn vi vil
ha?
Avslutningsvis vil jeg også reise
spørsmålet om de som har utarbeidet direktivforslaget har tatt
inn over seg den globale klimakrisen vi står overfor. Langreiste
pasienter vil helt klart bli en ekstra belastning på et allerede
utsatt miljø. Forslaget vil på kort sikt ikke føre til dramatiske
endringer for helsetilbudet rundt om i Europa. Men på lengere
sikt reiser det viktige og følsomme prinsippdebatter i mange land.
Men noen ganger gjemmer djevlen
seg i detaljene, noen ganger så breier han seg ut så vi ikke ser
ham om vi ikke tar et steg tilbake og ser på det store bildet.
Og ser vi på det store bildet så ser vi at det snakkes om de fire
friheter, men det er en femte frihet ingen snakker om. Friheten
til å styre oss selv. For i helsedirektivet så er det som i alle
andre direktiv, det skal fremme den frie flyt. Og det er det offentlige
som skal avgi sin frihet, og det er vår frihet, det offentlige
er oss. Det offentlige er det instrument vi som befolkning har
til å regulere samfunnet vårt, de omgivelsene vi lever i. Friheten
til å sette grenser er det vi gir fra oss, - friheten til å selv
bestemme.