Rapporter, foredrag o.l.

 

Tilbake


100 år og like fri!
Guro Fjellanger, tidligere generalsekretær i Nei til EU

Festtale ved Troms Nei til EUs feiring av 100-årsjubileet for unionsoppløsninga, 13. august 2005

Kjære venner og unionsmotstandere! Gratulerer med dagen.

I dag for hundre år siden gikk det norske folk til stemmeurnene, (det vil i parentes si de norske mannfolk….. Men det kommer jeg tilbake til), og ga overveldende tilslutning til forslaget om å oppheve unionen med Sverige. Hvorfor gjorde de nå egentlig det?

Det blir sagt at forskjellen mellom svensker, nordmenn og dansker er at svensker gjør det de får beskjed om, nordmenn gjør det motsatte av det de får beskjed om, mens danskene uansett gjør som de vil. Kanskje Rolf Jacobsen sier det aller mest presis i siste del av siste vers av "Anderledeslandet":

Det er en tid av nød og vi er en del av verden.
Men fra et annerledes land
Som ingen herremenn riktig har fått has på.
Så vi bukker ikke så dypt som naboene.
Det var for bratt her.

Prosessen i 1905 ga oss i alle fall et annerledes land: vi fikk noe så sjelden som en folkevalgt konge. Og vi fikk æren av å dele ut Nobels fredspris, først og fremst på grunn av vår rolle for å oppheve unionen uten bruk våpenmakt. Sammen med en av Europas mest moderne og demokratiske Grunnlover, var grunnlaget lagt for et annerledes land i ordets beste forstand.

Folkestyre eller union?

Det var striden om utenrikspolitikken og Norges rett til å ha egne representanter i andre land som ble tunga på vektskåla for det endelige vedtaket om at Stortinget ville oppløse unionen. Det er likevel ikke tvil om at kravet om et levende folkestyre, med samspillet mellom lokaldemokratiet og nasjonalforsamlinga og ei regjering som sto ansvarlig overfor parlamentet og ikke kongen, var en viktig beveggrunn for oppløsninga av unionen. Demokrati og folkestyre har gått som en grønn (som det faller mest naturlig for meg å si, ikke minst med tanke på blant annet Johan Sverdrups rolle i 1905) tråd fra 1814, via 1905, 1972 og 1994 og fram til i dag.

Stortingets vedtak og folkeavstemminga i 1905 kan sies å være et naturlig resultat av ei tid preget av levende folkebevegelser som avholdsbevegelsen, målrørsla, fagbevegelsen og kvinnebevegelsen, av en av Europas mest moderne og demokratiske Grunnlover og av en voksende nasjonal selvfølelse.

100 år seinere er fortsatt et levende folkestyre et av unionsmotstandernes viktigste argumenter. Etter min mening er det historieløst å nærmest se på Grunnloven som et litt upraktisk hinder, slik de mest ihuga EU-tilhengerne gjør. Den norske Grunnloven har vært og er fremdeles en av Europas mest moderne og framtidsretta konstitusjoner, og er og har vært grunnlaget for framveksten av et levende folkestyre med blant annet prinsippet om tredelinga av makta som ei viktig forutsetning. Og da mener jeg for ordens skyld altså Stortinget, Regjeringa og domstolene, ikke EU-parlamentet, EU-kommisjonen og domstolen....

I 1994 var slagordet nettopp "Folkestyre eller union? Valget er ditt!". Slagordet oppsummerte det som var en sterk og felles kjerne i en brei bevegelse med folk med svært ulik bakgrunn. Ideen ble unnfanget i forbindelse med et strategiseminar styret hadde. Ei av gruppene, ledet av Kristen Nygaard og med blant annet Stein Ørnhøi, skulle diskutere forslag til slagord, og jeg sendte med sekretariatets forslag på en lapp. Under oppsummeringa dagen etter hadde gruppa til vår forbauselse endt på at slagordet burde være "folkestyre", og bare det. Litt forsiktige spørsmål kunne avsløre at gruppa hadde trodd at vi foreslo at de skulle velge mellom "Folkestyre" og "Union" som slagord! Som den redelige mann han var, syns Kristen syns at slagordet måtte si noe om hva vi var for, ikke bare hva vi var mot....Etter en god del humring endte vi altså med slagordet "Folkestyre eller union? Valget er ditt!".

Må vi inn for å påvirke?

Ja-sidas argument om at vi i dag må bli med i en ny union for å få mulighet til innflytelse minner meg om følgende historie: På 80-tallet var det ei tid sann at man skulle slutte å kalle noe et "problem", og heller si "utfordring". Noen gikk et skritt videre og mente man skulle kalle det "mulighet". I en mindre nordnorsk bedrift gikk til slutt økonomisjefen til administrerende direktør og sa: " Vess vi nu får fleire muligheita, så går vi konkurs"!

Erfaringene fra tida før 1905 var jo nettopp at påvirkningen ble for liten i en union. De som mener at Norges mulighet for å påvirke en betraktelig større union skulle bli noe særlig større, har så langt ikke lagt fakta på bordet. I det minste må de i alle fall kunne forklare hvilke viktige avgjørelser i EU som vil bli annerledes og bedre med et norsk EU-medlemskap. Så langt må "Inn for å påvirke" kunne sies å være et mantra, heller en et argument.

Er vi innadvendt eller utadvendt?

Enkelte hevder at den nasjonalfølelsen som preget debatten om unionsoppløsninga i 1905 var innadvendt og navlebeskuende. Det stemmer ikke. Det stemte ikke i 1905, og det stemte ikke i 1994 og det stemmer fremdeles ikke. Som Vest-Agder Ungdomslag avsluttet sitt hilsningstelegram i 1905 til Storting og Regjering med "…dette aukar kjærleiken til alle folkeslag"….De mente da som vi mener nå, at trygghet på seg selv og eget ståsted, er det beste utgangspunktet for å møte andre med åpenhet. Det var ikke uten grunn at rasisme er den eneste eksklusjonsgrunnen i Nei til EU, eller at det i Jack Berntsens sang het "…Åpen grense, åpen port. Men vi gjer´kje nøklan bort".

Den samme merkelige mindreverdighetsfølelsen kan også sies å gå som en blå tråd fra Høyres motstand mot unionsoppløsninga i 1905 og fram til ja-sidas påstand om at vi må bli medlem av EU for å bli eller fordi vi er en del av Europa. Selvsagt er vi en del av Europa! Det har da folk fra denne landsdelen aldri vært i tvil om. Men så har vi kystfolk også handla fisk med kontinentet i mer enn tusen år, og vært en del ute i både Europa og i resten av verden. Eller som en kjent musiker sa en gang han ble spurt om han hadde reist mye: " Ja, jeg har vært mye rundt både her i landet, i utlandet og ellers"!

Jeg slutter aldri å forundre meg over at ja-sida ser ut til å mene at hvis vi bare hever en slags "oss sjøl nok"-holdning fra et nasjonalt til et europeisk nivå, så går vi fra å være innadvendte til å være utadvendte. Riktignok har EU-utvidelsen gjort EU betraktelig større ved også å inkludere en god del land fra Øst-Europa, men både Schengen og en felles flyktning- og asylpolitikk har samtidig sørget for en nesten ugjennomtrengelig mur rundt Europa, og befestet inntrykket av Festning Europa. Sjølsagt kan man innvende at den politikken Norge fører ikke er så veldig annerledes, men det kan umulig være et argument for å gi fra seg muligheten for å endre dette.

Er vi moderne eller (nisselue)tilbakeskuende?

Og mens vi først er i det myteknusende hjørnet: Noe annet jeg fortsatt forundrer meg over, er de som hevder at nasjonalstaten er gammeldags og union er moderne. Hvor tar de det fra? For en tidligere miljøvernminister er dette like vanvittig som å hevde at fisk er gammeldags og olje og gass er moderne. På samme måte som fossile brennstoffer neppe bør karakteriseres som spesielt moderne, er det heller tvilsomt å karakterisere et styresett som fjerner makt og innflytelse fra folk flest, som spesielt moderne.

VG skrev en gang om tidligere leder i Nei til EU, Kristen Nygaard, at han hadde "sjarm som en gammel Lada". Det kunne jo være fristende å peke på at VG neppe er en spesielt sjarmerende avis, men vi får la det ligge. Mitt poeng er at Nei til EU under Kristens ledelse ble et klart uttrykk for det moderne. Vi sto i en moderne tradisjon der folkebevegelser er et viktig korrektiv til de mer formelle folkevalgte strukturene, og under informatikkprofessorens ledelse tok vi i bruk elektroniske løsninger som de færreste for ti-femten år siden hadde hørt om. Kristen gikk så langt som til å mene at alle lokallag burde være tilkoblet internett og at all distribusjon av materiell burde foregå elektronisk. De av oss som var halvparten så gamle som ham, så på dette som et snodig og lite realistisk eller praktisk innfall fra professoren. Men det skulle ikke gå mange år før dette i aller høyeste grad er en viktig del av en hver organisasjons arbeid, nisselue eller ei! (Og i parentes bemerket: nisselua er vel strengt tatt et mer mangfoldig symbol enn enkelte later til å tro, ikke minst med tanke på den rollen den har spilt både i revolusjons- og krigstid!)

Maktarroganse

Et annet fellestrekk mellom 1905 og 1994 var maktarrogansen unionsmotstanderne ble møtt med. Både da og nå unionsmotstandernes mest takknemlige motstandere... Jeg skal la aktørene snakke for seg selv, uten ytterligere kommentarer:

1905:

"Til Stortingets president. Da jeg ikke erkjender de revolutionære skridt, som stortinget med krænkelse af grundlov og rigsakt og i oprør mod sin konge desværre har foretaget, saa mottager jeg ikke den af stortinget tiltænkte deputasjon". (Oscar)

1994:

"Jeg kan ikke se et eneste godt argument mor norsk EU-medlemskap selv om jeg står på hodet". (Gro Harlem Brundtland)

"Du må jo være hjernevasket". (Gro Harlem Brundtland, blant annet til en bonde i Hattfjelldal og en respektert journalist i Bladet Vesterålen).

Folkelig engasjement

Et av mine sterkeste minner fra 1994, er fakkeltoget i Tromsø i november. Et brennende "NEI" i fjellsida, og et fakkeltog som strakk seg over flere "etasjer" sett fra torget. Det var kvelden etter svenskenes ja, og den første meningsmåling viste at Nei-sida i Norge framdeles ledet. Fra den dagen var jeg rimelig trygg på at dette kom til å gå bra. Og vi kan slå fast at det såkalte "svenskesuget" verken fungerte i 1905 eller i 1994. Antakelig har det kort og godt aldri eksistert.

Men det folkelige engasjementet har i aller høyeste grad eksistert, og gjør det fremdeles.

1905:

280 000 kvinner skrev under på et opprop til støtte for unionsoppløsninga i løpet av 20 dager. De fant seg kort og godt ikke i at de ikke skulle ha noe å si i forbindelse med det veivalget Norge sto foran.

"Lister, navne, telegraf, post og bud la beslag på dem nesten døgnet rundt". (Fredrikke Marie Kvam)

Nitti år seinere var oppgavene ikke veldig forskjellige. Uten innsatsen til 145 000 individuelle medlemmer, som skrev, talte, sto på stand, ringte og banket på dører, hadde slett ikke nei-seieren vært sikra. Ikke minst gjaldt det "Aksjon frammøte", som sterkt bidro til at nesten 90 % av de stemmeberettigede stilte i valglokalene og avga stemme, over store deler av landet i både regn og motvind. Hvem husker ikke bildene fra TV hvor folk i distriktene hadde rodd i regn og motvind for å stemme "nei", mens fnisende og halvfulle "ja"-folk ikke rakk stemmelokalene før de stengte i Oslo?

Men tilbake til kvinnenes underskriftskampanje i 1905. Ikke bare var innsamlinga av 280 000 kvinners underskrift en svært imponerende organisatorisk bragd, men det var også et avgjørende argument for kvinners stemmerett som ble innført åtte år seinere. Nesten 300 000 kvinner var ikke lett å overse. Kvinner var heller ikke lett å overse nitti år senere., da vi i stor grad bidro til å sikre et klart nei til unionen.

Til ære for det folkelige engasjementet, passer André Bjerkes ord i

Kjerringa mot strømmen

I denne tid da frihet aktes lite,
Kan det for nordmenn være godt å vite

at vi har fostret her på hjemlig mark
en frihetshelgen, større enn Jeanne d´Arc.

Hun var av dem hvis nese det var ben i,
for hun var født prinsipielt uenig.

Hun har - fordi hun var så vrang og vrien -
fått evig liv i folkepoesien.

Og sjelden var en dame som fikk plass i
et eventyr, så eventyrlig trassig!

Hun lot seg ikke engang overmanne
da hun ble holdt med hodet under vannet.

Da var det bare stemmen vannet kvalte.
For hun stakk hånden opp. Og hånden talte!

To fingre dannet klippende en saks.
Så drev hun opp mot strømmen som en laks.

Og over fossen lå hun samme aften
i suveren protest mot tyngdekraften!

Hun holdt på sitt. Hun er den bedre del
av det vi kaller Norges folkesjel.

Hun er vår adel. Hun er frihetsdrømmen
hvis norske navn er: Kjerringa mot strømmen.

Hun er av dem jeg gjerne skulle kjenne.
Det beste av oss er i slekt med henne.

(André Bjerke)

Avslutning

Stemmer så tittelen jeg har gitt denne festtalen: " 100 år og like fri"? Vel, i alle fall har det gått hundre år, og vi har framdeles mulighet til å organisere vårt forhold til EU på en måte som sikrer at vi er "like fri".

Så hva er det egentlig vi feirer i dag? Vi feirer folkebevegelsene og folkelig engasjement. Vi feirer et levende folkestyre. Vi feirer at vi er en del av Europa og av verden. En selvstendig del, med mulighet for å spille en rolle internasjonalt nettopp fordi vi er små og uavhengig av de store blokkene. Og vi markerer at for et lite land langt mot nord er ikke svaret å bli innlemmet i en union uten et deltakende og levende folkestyre og vår egen utenrikspolitikk, men å fortsette å utvikle folkestyre, velferdsstaten og en offensiv miljø- og ressurspolitikk, samtidig som vi ivaretar vår mulighet til å hevde vår egen stemme internasjonalt.

Det er på ingen måte noen grunn til å skjemmes over at vi bor i et lite og selvstendig land langt mot nord. Snarere tvert imot. La meg derfor avslutte med Rolf Jacobsens ord:

Nord

Se oftere mot nord.
Gå mot vinden, du får rødere kinn.
Finn den ulendte stien. Hold den.
Den er kortere.
Nord er best.
Vinterens flammehimmel,
Sommernattens solmirakel.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Oftere.
Det er langt dette landet.
Det meste er nord.

(Rolf Jacobsen)

Gratulerer med dagen og god fest!