EØS-avtalen -
fortsatt et alternativ for Norge?
- Alternativ til hva?
- Er det noe alternativ til EØS?
Foredrag av Dag Seierstad
på Nei til EU-konferansen "EØS avtalen - på dagsorden".
EØS-avtalen kritiseres nå av mange
som i 1992 ville ha denne avtalen, men som helst vil se Norge
som medlem av EU. Det paradoksale er at kjernen i kritikken fra
EU-tilhengerne er identisk med hva EØS-motstanderne sa den gang
debatten om EØS-avtalen raste i 1992: "Norge blir på viktige
områder medlemmer av EU uten stemmerett. Vi må finne oss i alt
som EU vedtar uten at vi får være med på å bestemme."
Nå er det ikke sant at vi må finne
oss i "alt som EU vedtar". - Vi bindes for eksempel ikke til den
penge- og rentepolitikken som ved oljepris-sjokk o.l. kan ramme
Norge hardt fordi Norge har en nærings- og eksportstruktur som
gjør at økonomien vår svinger "i utakt" med de fleste EU-land.
- Vi overlater ikke til EU å utforme handelspolitikken overfor
den tredje verden. - Og vi beholder taleretten ved viktige internasjonale
forhandlinger - i alle sammenhenger der EU opptrer utad på vegne
av medlemsstatene. De blir etter hvert mange.
EØS omfatter derfor bare en del
av det EU vedtar. Men virkningene av EØS-avtalen blir tydeligere
på stadig flere områder. På disse områdene innebærer EØS kraftige
inngrep i det norske demokratiet. Norske myndigheter tvinges til
retrett i sak etter sak der en trodde gode hensikter, sosiale
hensyn og sunn fornuft kunne legges til grunn i tolkningen av
EØS-regelverket. Det setter overvåkingsorganet ESA og EFTA-domstolen
bom for. Rettsreglene til EU går foran det norske demokratiet.
Dette kan i lengden gjøre såpass
inntrykk på folk at ja-sida hamrer på samme budskap som i 1992:
vi må ha EØS-avtalen for å sikre markedsadgang til EU-markedet.
Argumentene til ja-sida var sterkt villedende i 1992 - og er like
villedende i dag. Da vi inngikk EØS-avtalen i 1992 hadde vi hatt
en frihandelsavtale med EU i 19 år - en avtale av samme slag som
de frihandelsavtalene Sverige, Finland, Sveits og Østerrike den
gang hadde.
Frihandelsavtalen innebar at norsk
industri fra 1977 hadde tollfrihet på all eksport til EU. Næringsmiddelindustrien
var eneste unntaket. Det har vært toll på bearbeidede landbruksvarer
(etter norsk ønske) og på bearbeidede fiskeprodukter (etter EUs
ønske). Men på alle andre industriprodukter og på alle råvarer
har det i 25 år vært full tollfrihet og ingen kvotebegrensninger
på handelen med EU.
I kroner og øre er ulempene ved
EØS-avtalen faktisk langt større. De er størst i olje- og gassutvinningen.
Kombinert med anbudskravene betyr oljedirektivet (fra 1995) at
norske leverandører og operatører over tid taper markedsandeler
på norsk sokkel og at konsesjonsvilkår som sikret utvikling av
norsk oljekompetanse og norsk oljeforskning ikke kan stilles.
Gassmarkedsdirektivet har som formål
å styrke gasskjøperne slik at prisen på gass kan presses nedover,
og Olje- og energidepartementet var i følge Dagens Næringsliv
(31.1.01) forberedt på et årlig tap på så mye som 9 milliarder
kroner. Til sammenlikning: Den samlede tollbelastningen på eksporten
av fisk til EU er i underkant av en halv milliard kroner.
Den viktige forskjellen på EØS-avtalen
og den gamle frihandelsavtalen er likevel ikke de økonomiske konsekvensene,
men de kraftige inngrepene som EØS tvinger fram mot handlefriheten
til folkevalgte organ på alle nivåer.
Ikke på noe punkt øker EØS-avtalen
norsk handlefrihet til å gripe inn mot uheldige virkninger av
markedskonkurransen. Dette er den grunnleggende svakheten ved
EØS-avtalen. Mangel på fri
flyt av varer, tjenester og kapital er i dag ikke noe viktig samfunnsproblem.
EU retter derfor systematisk oppmerksomheten i feil retning. Gjennom
EØS-avtalen tvinges norske myndigheter til det samme.
At EØS-avtalen er ille for Norge,
blir EU-tilhengere og EU-motstandere stadig mer enige om. Men
kan vi verge oss mot EØS ved å melde oss inn i EU? Europabevegelsen
og EU-tilhengere i Høyre og Arbeiderpartiet kappes med EØS-motstandere
om å fortelle hvor håpløs EØS-avtalen er: "Vi må godta alt som
kommer fra Brussel." Men så legger de til: "Det kan vi gjøre
noe med. Vi kan melde oss inn i EU."
Men slipper vi unna det som er
ille ved EØS ved å melde oss inn i EU? Det blir naturligvis nøyaktig
likedan der. Alt som rammer oss i EØS, vil ramme oss som EU-medlem.
Regelverket i EØS er identisk med EUs regelverk for det indre
markedet. Det regelverket vil ramme oss like brutalt og på like
brei front om vi er medlem av EU.
Men som medlem av EU har vi vel
i alle fall litt innflytelse på dette regelverket?
Men de viktigste EØS-sakene de
siste åra skyldes ikke nye EØS-regler. Når vi en lang periode
ikke kunne la bedrifter i fraflyttingskommuner slippe med redusert
arbeidsgiveravgift, var det ikke på grunn av et nytt EU-direktiv
som vi kunne brukt reservasjonsretten i EØS-avtalen mot. Det var
fordi EU-kommisjonen mente det var i strid med grunnleggende artikler
i EU-traktaten.
Slik har det også med angrepene
på hjemfallsretten, på bo- og driveplikten i landbruket, på boplikten
i boligområder langs sørlandskysten, på eierbegrensningene i finansnæringa,
på frislippet av rusbrusen, på øremerkingen av professorater for
kvinner i fag der det bare fins mannlige professorer.
Denne tendensen til stadig sterkere
overstyring fra Brussel av hva Stortinget, fylkesting og kommunestyrer
kan gjøre, den skal det altså bli slutt på hvis bare Erna Solberg
eller Jens Stoltenberg får Norge inn i EU slik at EU-traktaten
kan endres!
Men det er et uendelig langt perspektiv
over det som må til av standhaftighet og alliansebygging innad
i EU, hvis de skal klare noe slikt.
EU-traktaten kan bare endres hvis
alle medlemsregjeringene er enige om det. Alle! Med Norge blir
det 28 slike regjeringer. I løpet av EUs 51-årige historie har
aldri noen regjering foreslått å endre traktaten på så grunnleggende
punkter.
Venter en seg at en norsk regjering
skal inn i EU for å foreslå noe så oppsiktsvekkende? Hvis det
er hensikten med å melde seg inn, burde en vel først finne ut
om en har noen forbundsfeller der inne for et prosjekt som vil
revolusjonere EU fra grunnen?
For å si det som det er:
-
Nye EU-regler
som gjør EØS enda verre, kan vi stoppe med reservasjonsretten.
Den reservasjonsretten nekter ja-sida på Stortinget å bruke
- trass i at den stadig sutrer over at "vi må godta alt som
kommer fra Brussel"! Det er faktisk bare ja-partiene som godtar
alt som kommer fra Brussel. Det skal de altså slutte med bare
de får plass ved bordet i Brussel.
-
Men forvirre opinionen
om hvordan vi kan slippe unna provoserende trekk ved EØS ved
å melde oss inn i EU, det gjør den med stor fryd.
EØS-avtalen er ikke til å leve
slik den er i dag - verken for EU-tilhengere eller EU-motstandere.
Det er tre muligheter: Inn i EU - endre EØS-avtalen - eller ut
av EØS.
På kort sikt er det ikke noe flertall
i Norge for å si opp EØS-avtalen. Men kan avtalen endres slik
at vi blir kvitt det som provoserer mest?
Da må Norge f.eks. ha
-
rett til å stille
strengere krav til produkter ut fra helse- og miljøhensyn,
-
rett til å utforme
regionalpolitikken uavhengig av EUs regelverk,
-
rett til unntak
fra EUs anbudskrav på enkelte områder, for eksempel i kollektivtransporten,
-
rett til å skjerme
enkelte sektorer fra EUs liberaliseringsregler, for eksempel
innenlandske posttjenester.
-
rett til å opprettholde
konsesjonsregler som ikke diskriminerer mot utlendinger (eks:
reglene om hjemfallsrett, om bo- og driveplikt, om lokal fortrinnsrett
til oppdrettsanlegg).
Til nå er det lite som tyder på
at EU ville være særlig interessert i å forhandle om en slik nedbygging
av EØS-avtalen. Men det har aldri vært prøvd for alvor fra norsk
side. De partiene som ser EØS-avtalen som en varig - eller i hvert
fall en langvarig - løsning, bør være ekstra interessert i å få
vekk det som provoserer mest.
Derfor burde vi begynne å spørre
EØS-tilhengerne: Hva syns du er verst ved EØS-avtalen? Skal vi
ikke prøve å forhandle med EU om å ta det ut av EØS-avtalen?
For det som er plagsomt i Norge,
kan være plagsomt i så mange EU-land at vi kan lage en offensiv
Europa-politikk ut av det?
På den annen side. Hvorfor skulle
EU forhandle om noe som helst så lenge det offisielle Norge tviholder
på at det ikke fins noe annet alternativ til EØS-avtalen enn medlemskap
i EU? Hvilken forhandlingsposisjon gir det? Skal vi oppnå reelle
forhandlinger med EU om EØS-avtalen, må vi først gjøre det troverdig
at utmelding av EØS er et reelt alternativ.
Skulle det vise seg at EU ikke
vil inn i slike forhandlinger, har vi et bedre grunnlag enn i
dag for å reise debatten om å si opp EØS-avtalen.
Er utmelding realistisk?
Det er lenge før det kan bli noe
flertall på Stortinget for å si opp EØS-avtalen. Den forsvares
ikke bare av ja-partiene fra 1994, Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
men også av Kristelig Folkeparti og Venstre. På Stortinget er
det bare SV og Senterpartiet som har gått mot EØS-avtalen. Det
er 27 av Stortingets 169 representanter. Det fins altså 142 som
foreløpig vil holde fast ved EØS.
Utafor Stortinget er EØS-flertallet
like kompakt. Nei-alliansen fra 1994 inneholdt ikke bare EØS-partiene
Kristelig Folkeparti og Venstre. Nei-sida i Arbeiderpartiet, slik
den organiserte seg i "Sosialdemokrater mot EU" (SME) under ledelse
av Hallvard Bakke og Tove Strand, gjorde ja til EØS til sin forutsetning
for et nei til EU. Det samme gjorde og gjør AUF. De fleste LO-forbund
har samme standpunkt.
Skal EØS-fronten flyttes i det
politiske landskapet i Norge, må viktige deler av norsk fagbevegelse
skifte syn på EØS. Mange fagforbund falt ned på EØS-standpunktet
som et kompromiss mellom EU-motstandere og EU-tilhengere - og
ikke av begeistring for innholdet i EØS-avtalen. Ikke noe forbund
har tatt erfaringene med EØS-avtalen til ny og gjennomgripende
diskusjon.
Det å rope "Ut av EØS" er ingen
strategi.
En strategi betyr å finne fram
til hvordan vi får Norge ut av EØS. Det kunne sjølsagt tenkes
på mange måter:
Mer realistisk er det å starte
med noen helt praktiske spørsmål - som gjerne kan oppfattes som
arbeidsoppgaver:
Hvordan få AUFere til å arbeide
for å få Norge ut av EØS? Hva kan få dem til å satse på noe sånt?
Hva kan få et LO-forbund til å
støtte kravet om Norge ut av EØS? Hvilke argumenter kan vi bruke
overfor folk i Fagforbundet, i Fellesforbundet, i Arbeidsmannsforbundet?
Hvilke opplysninger og argumenter
gjør inntrykk i KrF?
I store deler av fagbevegelsen
hersker det en forestilling om at EØS-avtalen er nødvendig for
eksportnæringene våre. Det er feil. Men det har vist seg vanskelig
å reise en debatt om slike spørsmål med den tyngden som må til.
Motviljen er stor mot å åpne den debatten som "ble løst" med EØS-kompromisset
i 1992.
Skal opinionen snu i EØS-spørsmålet,
er det helt avgjørende at det oppstår en aktiv EØS-debatt innen
fagbevegelsen. Skjer det, vil det utløse debatter i Arbeiderpartiet
og AUF, og i neste omgang også i Kristelig Folkeparti og Venstre.
Vi kan få hjelp med å reise slike
debatter av utviklingen på to viktige frontavsnitt:
Det første frontavsnittet: Over
hele verden arbeides det med å vinne kontroll over markedskrefter
som har løpt løpsk.
Når markedskrefter løper løpsk,
er det som regel fordi noen har sluppet dem fri. Ikke noe sted
i verden er markedskrefter sluppet mer fri enn på EUs indre marked.
Det som mer enn noe annet har sluppet
markedskreftene løs her i Norge, er den EØS-avtalen vi har med
EU. Den avtalen kan vi si opp med ett års varsel. Mange må endre
syn for at det skal kunne skje. Men vi kunne starte med noe mye
mindre.
Vi kunne bli enige om at når det
kommer nye direktiv og forordninger fra Brussel, så spør vi: Slipper
de løs markedskrefter vi har hatt en viss styring med - eller
gir de oss bedre politisk styring enn vi hadde før?
Hvis vi også kunne bli enige om
at vi avviser direktiv og forordninger som slipper markedskrefter
løs, da hindrer vi at markedskrefter løper mer løpsk enn før.
Vi har flust av aktuelle eksempler.
-
Det mest akutte
er tjenestedirektivet. Det direktivet slipper løs markedskrefter
fordi det skal øke konkurransen om å yte tjenester på tvers
av grenser. Det betyr naturligvis økt konkurranse mellom mennesker
som skal yte disse tjenestene. Konkurransen vil øke mest for
dem som på forhånd står svakest - for eksempel ufaglærte i de
alt for store delene av arbeidslivet der få er fagorganisert.
Der kan det fort utvikle
seg nedgangsspiraler det er vanskelig å motvirke. Arbeidsgivere
kan fristes til å ansette dem som krever minst og klager minst.
Det kan svekke lønnsnivå og arbeidsmiljø samtidig som skoletapere,
etniske minoriteter og eldre kan bli enda mer annenrangs i arbeidslivet
enn de er i dag.
Skal slike konsekvenser motvirkes, krever det så grunnleggende
omlegging av norsk politikk at det vil koste milliarder på budsjettene
til de fleste av departementene våre. Da er det langt enklere
og billigere å bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen mot tjenestedirektivet.
-
Postdirektivet
er nylig sendt på høring. Godtar vi dette direktivet, mister
Posten eneretten til å få brev under 50 gram fram til alle postkasser
i Norge. Denne eneretten har gjort det mulig å opprettholde
den såkalte "enhetsportoen", at det koster like mye å sende
brev fra Lindesnes til Nordkapp som innen en bydel i Oslo.
Det er bare i tettbygde strøk at utenlandske postselskap kommer
til å ta opp konkurransen med Posten. Men det er nok å miste
noen storkunder til konkurrenter som satser på billigere og
gjerne uorganisert arbeidskraft, så mister Posten store deler
av den postmengden som det er penger å tjene på. Dermed får
Posten mindre overskudd til å dekke kostnadene ved å frakte
brev og pakker til og fra spredtbygde områder.
I land der konkurransen er sluppet løs, opplever postansatte
at arbeidsmengden øker, at det blir mer ubekvem arbeidstid,
mer skiftarbeid, mer bruk av deltid og mer bruk av korttidskontrakter,
ofte i form av innleie fra utleiefirma. Ansatte med tariffavtale
og pensjonsordning erstattes av kontraktører som jobber uten
feriepenger, uten sjukelønnsordning, uten pensjonsrettigheter
og med ei betaling langt under tarifflønn. Slik kan markedskreftene
herje når de slippes løs. Det framgår av EUs egne forskningsrapporter.
Ikke noe norsk parti har gått til valg på å ta eneretten fra
Posten. Men også på dette området har vi valget: vi kan la postomdeling
organiseres etter samfunnshensyn som vi på demokratisk vis legger
til grunn - eller la konkurransen avgjøre hva slags postomdeling
det er lønnsomt for konkurrerende postselskap å utvikle.
-
EUs kollektivforordning
krever anbudskonkurranse om all busstransport som mottar offentlig
støtte.
På kort sikt kan fylkeskommunene spare penger på slike anbud.
Ved de første anbudsrundene er konkurransen ofte tøff, og billigste
tilbud kan gjøre busstjenestene billigere enn før. Men etter
hvert forsvinner de små selskapene fordi det koster for mye
å delta i anbudskonkurransen. Resultatet er at store selskap
deler markedet seg i mellom og slik unngår en priskonkurranse
som ville ramme dem alle. Store internasjonale selskap har tatt
over det meste av bussmarkedet i alle land med anbudskonkurranse
om busstransporten. Også det er et resultat av løsslupne markedskrefter.
For bussjåførene har innføringen av anbud vært klart negativ.
Mange plages av den usikkerheten som enhver anbudsrunde fører
med seg: Har jeg jobb etterpå? Må jeg skifte arbeidsgiver? Får
jeg i så fall en dårligere pensjonsordning?
Anbudskonkurransen fører også med seg at sjåførene pålegges
dårligere arbeidsvilkår, som skiftordninger med lange pauser
midt på dagen - og stadige endringer i arbeidstid på kort varsel.
Alle norske forbund som organiserer bussjåfører, advarte mot
forordningen da den var til høring. Slik kunne vi fortsette.
-
I Norge er sjukehus
60 prosent stykkprisfinansiert - til stor ulempe for all styring
av sjukehusa våre. Forslaget til helsedirektiv vil la pengene
følge pasienten også på tvers av landegrenser. Direktivet vil
øke omfanget av stykkprisfinansiering over hele Europa - og
gi markedskrefter mer spillerom ved utformingen av helsepolitikken.
-
Da faglige instanser
over hele Europa advarte mot to forordninger som åpner for at
det kan bli mer vitaminer, mineraler og medisiner i maten vår,
var svaret fra bransjeorganisasjonen for den europeiske matvareindustrien
at kvaliteten på matvarer "bør overlates til markedet, og må
ikke underlegges obligatoriske regler".
-
Et siste ord til
både innbitte og tvilende EØS-tilhengere: Vi gjør ikke EØS verre
ved å avvise direktiv som ville forverre EØS.
Det andre frontavsnittet åpnes
med de fire dommene til EF-domstolen. De forrykker maktforhold
mellom fagbevegelse og arbeidsgivere i en situasjon der fagbevegelsen
er på defensiven i de fleste land i Europa.
Laval-dommen og Rüffert-dommen
er lærestykker i hvordan EU-domstolen med EU-traktaten som ryggstø
angriper den nordiske arbeidslivsmodellen. Det er gjennom tariffavtaler
at fagbevegelsen har kjempa fram lønninger som er til å leve av
- og lønnsforskjeller som har vært langt mindre enn ellers i Europa.
Dommene innfører ikke noe mindre
enn en femte markedsfrihet i EU og i EØS.
På forhånd fins det fire markedsfriheter
- den frie flyten av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft.
I alle europeiske land er det lovregler som sier at alle innenlandske
selskap skal behandles likt. I Norge skal selskap fra Agder til
Finnmark konkurrere på like fot - med noen få unntak som for eksempel
at arbeidsgiveravgiften er lavere i Finnmark enn ellers i landet.
Nå sier EF-domstolen at én bestemt
type selskap skal ha særfordeler. Det er de som eies i ett land
og har ansatte i et annet.
-
Luxemburg fikk
ikke lov til å stille samme krav til slike selskap som til innenlandske
selskap.
-
Delstaten Niedersachsen
kan kreve at alle tyske selskap må betale tarifflønn ved offentlige
oppdrag, men ikke at polske må det.
-
Byggnads i Sverige
kan gå i forhandlinger om å opprette tariffavtaler med ethvert
svensk selskap, og ta i bruk de konfliktmidlene som svensk lov
godkjenner. Men latviske selskap kan ikke utsettes for noe slikt.
Og husk: Det spiller ingen rolle
om det latviske selskapet er oppretta av svensker for å slippe
å ha Byggnads som motpart og slippe unna svensk lov i Sverige.
I Niedersachsen spiller det ingen
rolle om det selskapet som er registrert i Polen er oppretta av
tyskere for å kunne slippe unna å betale tysk tarifflønn.
I Luxemburg spiller det ingen rolle
om selskap som vil slippe å følge de krav som alle innenlandske
selskap må følge, er eid av folk som er statsborgere i Luxemburg.
Det eneste som teller, er i hvilket land selskapet er registrert.
Altså: EF-domstolen har etablert
en rettstilstand som gir ethvert selskap som jobber på tvers av
nasjonale grenser, anledning til å underby de lønns- og arbeidsvilkår
som fagbevegelsen gjennom faglig og politisk kamp i 3-4 generasjoner
har fått etablert for innenlandske selskap.
Dette betyr at EUs femte markedsfrihet
er friheten til å dumpe lønninger og arbeidsvilkår bare du har
registrert selskapet ditt i et land der lønningene er lave og
arbeidsvilkåra elendige og gjør jobben i et annet.
Hvis grensekryssende selskap tilbys
slike særfordeler, er nedgangsspiralene ikke til å hindre.
Hvis det ikke var noen annen grunn
til å fri seg fra EØS-avtalen, er dette grunn nok!
|