Nord-Norges
behov som ressursregion
i forhold til EU og EØS
Foredrag
av Arne Pedersen, fylkesvaraordfører i Finnmark
på Nei til EUs Nord-Norge-konferanse 26.04.2003.
I beretningen til EUROPABEVEGELSEN I NORGE for perioden 14. feb
1969 til 25. feb 1970 kan man lese at på årsmøtet 13. mars 1967
ble disse vedtekter vedtatt: Den internasjonale Europabevegelsens
målsetting: Europabevegelsen søker å virkeliggjøre et europeisk
felleskap, med respekt for menneskerettighetene, ved en politisk,
økonomisk, militær og sosial integrering av de europeiske nasjoner.
Dens mål er opprettelsen av Eropas Forenede Stater,utstyrt med
en regjering, et parlament med to kamre, valgt ved almindelig
valg, en domstol og et økonomisk og sosialt råd.
Den
integrasjonsprosess ja-siden beskriver har altså som mål en oppgivelse
av nasjonalstaten og den suvereniteten og eierskap vi i dag har
bl a til havområdene som inkluderer fisk- og petroleumsrikdommer.
Førstehåndsverdien av fiskeressursene som vi i dag med forsvarlighet
kan ta ut av vår 200 mils økonomiske sone, beregnes til vel 12
milliarder kroner. Dette er kystens materielle fundament dersom
rettighetene til fisken nasjonalt fordeles med forstand. Hva olje-
og gassreservene kan beregnes til har æ ingen klar mening om,
men det er formidabelt.
For
å forstå vår rikdom og den risiko JA-siden nå tar, må vi se noen
år tilbake. Norge etablerte i 1976 en økonomisk sone på 200 nautiske
mil fra vår kyststripe og ut i havet. Dette havområdet er seks
til sju ganger større enn Norges fastland. Innefor sonen har kyststaten
Norge en eksklusiv rett til naturressursene. Retten gjelder både
levende ressurser, i første rekke fisk, og mineralressurser i
havbunnen og dens undergrunn, særlig olje og gass. Norge ble etter
1976 å regne som en betydelig kyststat. Det var havrettsministeren
Jens Evensen (74 - 78) som førte forhandlingene på vegne av Norge
og som resulterte i at vi fikk eksklusiv rett i medhold av havretten
til en ufattelig rikdom.
Russland
og Norge kan som ubestridte forvaltere sitte ved et forhandlingsbord
hvert år og bestemme hvor mye fisk som kan fanges i Barentshavet.
Det er dette forhandlingsbord Norge først og fremst må sitte ved
i fremtiden. Olje- og gassutvinningen i vår økonomiske sone bestemmer
vi selv. Det er dette ressursrike havområde ja-siden vil gi vekk
til EU betingelseløst. Fiskeressursene er i dag det norske folks
eie. Dette eierskap skal - ved et norsk medlemskap i EU - føres
ut fra det norske folk til et felles Europa. Alle europeere skal
ha lik adgang og rett til fisken. Det gjøres ved at totalkvoten
deles i et visst antall kvoter som kan kjøpes og selges fritt
i hele EU.
Stortinget
har slått fast at omsettelige kvoter er ulovlig. Paradoksalt nok
praktiseres likevel omsetting av kvoter. Stortingspolitikere ser
gjennom fingrene på dette; Det vil være feil å stanse kvotesalget
siden det er overordnet viktig å få innlemmet Norge i EU? Med
et Norge i EU kan man ikke nekte utlendinger eierskap i båter
med norske fiskekvoter. Norges rett til forhandlingsbordet med
russerne skal overlates til medlemslandene i EU. Norsk økonomisk
sone omdøpes til EUs felles havområde. Hvor som helst innenfor
dette felles hav kan eksempelvis spanske trålere fiske "spansktildelte"
torskekvoter. Dette fordi kyststatenes tidligere økonomiske soner
rett og slett ikke lenger er kyststatenes eiendom.
Svenskene
fikk denne ubehagelige sannhet tredd over hodet av EU-kommisjonen
da de forsøkte å stanse fisket i det som før var svensk sone i
håp om å berge nordsjøtorsken. Miljøpartiet i Sverige hadde som
betingelse for å støtte Person-regjeringen at det de trodde var
svensk havområde måtte totalfredes slik at man kunne berge nordsjøtorsken.
Dette gikk Person med på. Svenske storredere protesterte og sendt
saken til Brussel. Den svenske regjering fikk beskjed fra kommisjonen
at fisken og havområdene utenfor svensk territorialgrense ikke
lenger var svensk eiendom. Det er nå fellesskapets og alle fiskere
i unionen kan ta sine kvoter i EUs felles hav. Heller ikke kunne
svenskene fastsette en fredning av nordsjøtorsken selv om de oppfattet
den som truet. Riksdagen har rett og slett ikke den råderett svensken
trodde de hadde.
Det
finnes ingen holdepunkter for å tro at havområdene kan bli regional
eller nasjonal eiendom med nasjonale rettigheter. Snarere tvert
imot. Nå opplever også det irske folk at det som har vært deres
havsuverenitet oppheves og overdras til EU. Irske fiskere er fortvilte.
Skottske og engelske fiskere som hittil har hatt fortrinn til
sine fiskefelt, mister dem nå når overgangsperioden til full integrasjon
og full EU-eierskap nå blir innført. Overgangsbestemmelsene ble
i utgangspunktet oppfattet som gode ordninger. Overgangsperioden
var 12 til 14 år. Nå er fredningstiden over og integrasjonen må
fullføres. Fiskernes opplever dette som sin tragedie. Sentrale
tillitsmenn på de britiske øyer advarer nå norske fiskere mot
EU-medlemskap. Fartøy og fiskere er redusert i et omfang som ingen
hadde trodd var mulig.
Ja-siden
medgir at folkestyret i EU ikke virker. Dette ufarliggjøres ved
å kalle det for et underskudd på demokrati. Etter min mening en
kynisk retorikk: Enten har vi demokrati eller så har vi det ikke.
Innføringen av begrepet ufarliggjør det svært ubehagelige og er
uakseptabelt i et demokratisk system. Havrettsminister Jens Evensen
visste at skulle det klondyke som hersket på havområdene avvikles
før havretten ble etablert, måtte det etableres kyststatsforvaltning
basert på demokratiske beslutninger.
Fiskebestandene i dagens EU-hav er nedfisket. Gjennom ordningen
om et felles EU-hav har Europa fått tilbake et nytt klondyke.
Et eksempel til fra Irland. Irene hadde en avtalefestet rett til
fiske i den såkalte "Irske-boksen". Irskeboksen har ingen overgangsperiode.
Den skulle vare evig. Irske-boksen er et havområde hvor andre
EU-land bare kan være innefor med et visst antall fiskebåter.
Boksen skulle beskytte sårbare irske fiskefelt og sikre irske
fiskere et visst fortrinn. Denne boksen smuldrer nå vekk, begrunnet
fra kommisjonen med at den strider mot Romatraktaten om et felles
eid hav der alle EU-borgere har samme rett. Irene raser nå mot
EU og frykter at irsk fiskerinæring om kort tid er historie. Det
hjelper ikke at Irske-boksen skulle vare evig. Romatraktaten går
foran!
De
som følger med i hva som skjer innenfor oppdrettsnæringen vet
at EUs konkurranseregler har gjort det helt umulig for oppdrettere
i EU. Norsk opprettsnæring er - tross tilbakeslagene - bedre stillet
enn de fleste i Europa. Alt dette har fått en norsk fiskeeksportør
som har sitt kontorsted midt i tjukkeste EU til å gå fra et ja-
til nei-standpunkt. Han viste til at europeerne i fremtiden har
underskudd på fisk og at Norges eksklusive rett innenfor norsk
økonomiske sone tross alt er viktigst. Rart i grunnen at ja-pressen
ikke har fått med seg dette skiftet av standpunkt!
Med
Norge i EU opphører vår eksklusive rett i norsk økonomisk sone.
Ingen norske fiskere eller andre som henter sitt levebrød fra
havet kan med vitende og vilje gå inn for dette? Ja-folkene må
gi svar på hvordan kyststaten Norge skal se ut. Ja-siden vil ha
en ny EU-debatt. Men Norges eksklusive rett til våre havressurser
vil de ikke diskutere selv om dette er svært viktig. De forsetter
å gjøre dette til et ikke-tema. Norge som kyststat er kort og
godt ikke et begrep. Det spiller ingen rolle om det handler om
enorme verdier, om bosetting og folks levemåte langs hele norskekysten.
Etter
avstemningen i 94 hadde den norsk delegasjonen i EU, med Eivinn
Berg i spissen det svært tungt og trist. De så seg nødt til å
beklaget overfor europeerne det norske folks standpunkt. Delegasjonen
kunne ikke forsvare det norske folk i denne saken. Vårt Utenriksdepartement
var fornøyd med sine ambassadører og departementet vil fortsatt
ha dem slik. Nå vil Inge Lønning ha ny avstemming om EU i denne
valgperioden. Hva er det med våre stortingsrepresentanter når
de er helt ute av stand til å forsvare det norske folks beslutning
som er tatt i to folkeavstemninger? Hva er det med dem når de
konsekvent kan undergrave sitt folks standpunkt og på den måten
skape splid i befolkningen? Stortingsrepresentant Lønning har
ikke på noen tidspunkt forsvart eller respektert resultatene i
folkeavstemmingene. Burde man ikke kunne forvente nettopp det
av folkets fremste representanter.
Europabevegelsens
Stortingsgruppe ble dannet ved et konstituerende møte onsdag den
7. mai 1969 i Stortingsbygningen. Formålet for denne gruppen stortingsrepresentanter
var den samme som for Europabevegelsen i Norge. Om Ja-sidens stortingsgruppe
er etablert fortsatt vet æ ikke, men det må da være både et konstitusjonelt
og et demokratisk problem at det finnes en organisering av stortingspolitikere
utenfor det parlamentariske system. Det er ingen tvil om at disse
har undergravd folkeviljen og dermed avstemmingsresultatene. Juristene
får granske hvordan dette forholder seg til Grunnloven. Det norske
folks rett til vårt havområde er umistelig.