Tromsø,
31.01.2004
Kysten og EU
Av Eli Berg, leder i Troms
Nei til EU
Troms Nei til EU
registrerer det økte fokuset som er satt på kysten og kystnæringene
den siste tida. Bakgrunnen er opprettelsen av aksjonen Kysten
inn i EU, som mener at den eneste måten å ivareta kystinteressene
på er å bli medlem i EU.
I Nei til EU vil
vi hilse en ny debatt om kysten og EU velkommen. Her vil vi
minne om at da Nei-sida vant folkeavstemninga om EU både i 1972
og i 1994 var det nettopp på grunn av et sterkt fokus på kysten
og fiskeressursene.
En av fanesakene
til den nye ja-aksjonen er at adgangen til det europeiske markedet
blir hindra når Norge ikke er medlem i Unionen. Vi undrer oss
over at denne argumentasjonen er så viktig, all den stund størsteparten
av det Norge i dag eksporterer av fisk og fiskeprodukter går
til EU-land. EU-markedet er faktisk avhengig av tilførsler av
norsk fisk. Den tollen som fortsatt finnes har ikke hindret
at EU har vært og er Norges fremste marked for fisk. Når
vi i tillegg vet at verdens tollmurer faller en for en, vil
dette på sikt også gjelde for EU.
Når det blir påstått
at Norge og fiskeriene ikke har markedstilgang til den Europeiske
Unionen er det skremselspropaganda. Peter Ørebech sier i sin
kronikk i Nordlys 29. januar i år at tollbarrierene mot norsk
laks og norsk ørret er en sannhet med modifikasjoner. Undersøkelser
som EU har utført på grunnlag av påstått dumping av norsk laks
og ørret har ikke gitt resultater, og det er heller ikke innført
nye tollbarrierer.
En ordning med minstepris
er imidlertid foreslått innført i EU, men vi kan ikke se at
det skal være noe poeng for norske eksportører å kreve å få
selge fisken til en pris som ligger lavere enn produksjonskostnadene.
Når norsk produksjon av
laks har økt fra 140.000 tonn i 1992 til 440.000 tonn et tiår
etter er det åpenbart - og uheldig - at prisen presses nedover.
Oppdrettsnæringa må selvsagt med full rett arbeide for å fjerne
den tollen som fortsatt legges på fiskeeksporten til EU.
Men EU-medlemskap
handler som kjent om noe langt viktigere for Norge og for kysten.
Ved et EU-medlemskap vil Norge måtte overdra til EU kontrollen
over norsk økonomisk sone langs hele norskekysten, rundt Jan
Mayen og vernessonen rundt Svalbard. Vi snakker kanskje her
om verdens rikeste fiskeområder, og vi ser samtidig at EUs fiskeripolitikk
har påført fiskebestandene en varig svekkelse overalt der denne
har vært lagt til grunn for forvaltninga. Det gjelder i Middelhavet,
i Østersjøen og i EUs deler av Nordsjøen.