Tromsø, 08.
april 2008
Undergraver regjeringen
hjemfallsordningen?
Av Odd Handegård, Tromsø
Nei til EU
Olje- og energidepartementet (OED)
sendte like før påske ut et lovforslag på høring om de framtidige
eiendomsforholdene i norsk vannkraftnæring. Utgangspunktet for
høringsnotatet er 100 år gammelt: I 1909 vedtok Stortinget en
lov som bestemte at private kraftverk etter 60 år skulle gis kostnadsfritt
tilbake til det offentlige. Det er denne ordningen som kalles
"hjemfall". Tankegangen blant de borgerlige lovgiverne for 100
år siden, var at en investor i løpet av en periode på 60 år hadde
tjent nok på norske fosser, og at de hadde fått rikelig avkastning
på sine investeringer i anlegg og installasjoner. - Pr. i dag
er 12 % av den norske kraftformuen på private hender.
For 8 år siden fant EU på at den
norske hjemfallslovgivningen ikke var i samsvar med EØS-avtalen.
I fjor sommer avsa EFTA-domstolen derfor en dom om at ordningen
med hjemfall var ulovlig og måtte endres.
Regjeringen Brundtland
Dommen var oppsiktsvekkende. Brundtland-regjeringen hadde i forbindelse
med inngåelsen av EØS-avtalen på begynnelsen av 1990-tallet bl.a.
uttalt at "den del av konsesjonslovgivningen for vannfall som
gjelder ressursforvaltningen, berøres ikke av EØS-avtalen". Flertallet
i Stortinget (Ap, H, Frp og Krf) støttet regjeringen: "Flertallet
har --- merket seg at kraftforsyningens hovedmål og forvaltning
av vannkraftressursene ikke berøres av EØS-avtalen". Men femten
år seinere slo EUs jurister likevel fast at EU aldri hadde gitt
uttrykk for at lovgivningen for norske kraftverk var overordnet
EØS-avtalen. Dette var en vrangforestilling som var diktet opp
i Norge. - Spørsmålet om hvem som hadde lurt hvem, får vi vel
aldri svar på. Trolig var det norske embedsmenn i departementet
og i Brussel som hadde litt for enkelt spill med lettlurte, norske
politikere.
Ut av EØS eller tilpasning?
I stedet for å si opp EØS-avtalen og å be om reforhandlinger,
valgte regjeringen/OED å utforme et utkast til en ny "hjemfallslov"
som tilfredsstiller EUs krav. Nå var EUs formelle innvending mot
den gamle "hjemfallsloven" i grunnen nokså primitiv, nesten litt
latterlig: "Feilen" med norsk lovgivning, var at hjemfallet til
Staten kun gjaldt de private kraftverkene, og ikke også de lokale,
offentlige kraftverkene. EU hadde angivelig ingenting imot at
alle norske kraftanlegg er eid av Staten. Det var "likebehandlingen"
av eierne EU var opptatt av. Om EU også har en skjult agenda for
å ivareta sine egentlige interesser, vil tiden vise.
OEDs lovforslag
For å unngå at også kommunale kraftverk skal bli overtatt av Staten,
foreslår OED nå å droppe kravet om hjemfall av den private kraftindustrien.
Dermed vil EUs krav om likebehandling mellom private og offentlige
bedrifter være imøtekommet, og Norge kan beholde sin i hovedsak
varierte offentlige eierstruktur.
De private kraftanleggene eies
i hovedsak av Hydro og Elkem, og skal ut fra eksisterende norsk
lovgivning hjemfalle i perioden 2021-2057. Hydro og Elkem m.fl.
vil etter det nye forslaget kunne beholde sine kraftverk, men
dersom de bestemmer seg for å selge noen av anleggene, må de selge
til Staten, til markedspris, trolig for mellom 15 og 20 milliarder,
kanskje mye mer. Noen vil trolig se det som en styrke ved lovforslaget
at det blir forbudt å selge mer enn tredelen av offentlig eide
kraftverk til private. Andre vil vel oppfatte dette som ganske
problematisk - se nedenfor.
Det mest positive i det nye lovforslaget,
er ellers de målsettingene som er formulert i § 1: "Landets vannkraftressurser
skal tilhøre allmennheten og forvaltes til det felles beste. Dette
skal sikres ved en eierstruktur basert på prinsippet om offentlig
eierskap på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå". Dette
betyr ifølge OED at en eventuell utbygging av ny vannkraft må
skje i offentlig regi.
Ulempene med det nye lovforslaget
Mange av de detaljerte lovbestemmelsene, er dessvette klart i
strid med den flotte formålsparagrafen. Detaljene kan i stor grad
bidra til å undergrave det overordnede formålet med loven, nemlig
styrkingen av det offentlige, norske eierskapet.
For det første aksepterer OED vedtaket
fra Bondevik II om at inntil tredelen av et enkelt offentlig eid
kraftverk i Norge skal kunne eies av private interesser. Dersom
dette etter hvert blir realisert, vil den offentlige eierandelen
av den norske kraftformuen kunne bli redusert fra 88 % til om
lag 59 %. Det er ingenting i høringsnotatet som begrunner hvorfor
tredelen av norsk vannkraft skal kunne eies av utlendinger.
For det andre er den foreslåtte
kapasitetsgrensen for småkraftanlegg satt urimelig høyt (4000
naturhestekrefter/5 MW=strøm trolig til vel 1000 husstander).
Det er ikke lenger bygdefolk som står bak slike anlegg, som statsråd
Haga vil ha oss til å tro, men i økende grad aktører som er trygt
forankret i det urbane forretningslivet. Dersom utbyggingen av
småkraftverk skyter ytterligere fart, kan det offentlige eierskapet
til de norske kraftverkene i praksis raskt krype ned mot 50 %.
- Det finnes heller ingen skikkelige begrunnelser for dette forslaget
i høringsdokumentet.
For det tredje foreslår OED nye
regler for utleie av offentlige kraftverk til store aktører, bl.a.
i EU. Selv om utleiereglene ennå ikke er fastsatt, åpner de for
leieavtaler på 30 år som skal kunne fornyes mange ganger. Det
er vanskelig å forstå at en rødgrønn regjering ser noen fornuft
i å sende vesentlige deler av overskuddet fra den norske kraftbransjen
og (i noen grad) styringen av bransjen ut av landet.
Her er det mye å rette på før lovforslaget
kan legges fram for Stortinget.