Tromsø,
16. jan.1999.
Schengen
og norske fiskefartøyer - hva med dem, fiskeriminister
Angelsen?
Av
Eli Berg,Troms Nei til EU
Det
har den siste tida vært satt mye fokus på hvordan
Schengen-avtalen vil virke inn på levering av russetorsk
til norske fiskemottak. Vi i Nei til EU synes det er bra at konsekvensene
av å inngå denne avtalen kommer på bordet. Det
er vårt håp at det blir skapt klarhet om at ulempene
er så store at resultatet blir at Norge ikke slutter seg
til Schengen.-samarbeidet.
Det
er mange sider ved dette samarbeidet som kunne vært tatt
opp. Det være seg massiv overvåkning uten politisk
kontroll, at norsk flyktningepolitikk skal bestemmes i Bryssel,
at utenlandsk politi skal kunne operere på norsk jord eller
at Datatilsynet har kommet med sterke advarsler når det
gjelder personvernet.
Her
vil vi sette fokus på en sak som vi i Troms Nei til EU har
tatt opp før, og som vi mener igjen må på dagsorden.
Det gjelder forholdet til kystfiskeflåten, og hva slags
regler som skal gjelde for kryssing av 4-milsgrensa dersom norskekysten
blir EU’s yttergrense. I tillegg handler det om havfiskeflåten.
I
Schengen-konvensjonen står det:
"1.
Passering av de ytre grenser kan i prinsippet bare skje ved grenseovergangssteder
og til fastsatte åpningstider . Nærmere bestemmelser
om dette, samt unntak og vilkår for grensehandel og regler
for særlige former for sjøfart, som f.eks. lystseilas
og kystfiske, fastsettes av Eksekutivkomiteen.
Det
er altså ikke bare snakk om kontroll av fartøyer
fra tredjeland, men alle, også norske. Det er EU’s organer
som skal bestemme om det skal gis unntak for kystfiskefartøyer,
og for havfiskeflåten åpnes det ikke for unntak fra
reglen om å måtte passere på bestemte plasser
til bestemte tider.
Justisdepartementet
skriver i et høringsutkast fra okt.98 ang . kontroll av
norske fiskefartøy, at de kan komme og gå som de
vil og at det er tilstrekkelig at det gjennomføres stikkprøvekontroller.
Dette blir også hevdet i et intervju i Nordlys 15.jan ,
der prosjektleder Knut Kværner i Justisdep.’s politiavd.
sier at innføring av Schengen-avtalen ikke skal føre
til endringer for næringslivet langs kysten.
Dette
er slik vi ser det stikk i strid med det Schengen-avtalen sier.
Vi
lurer på hvordan Justisdepartementet kan ta for gitt at
Norge skal få ha egne regler i strid med det avtalen sier
og hvilke garantier de måtte ha for at vi evt skulle få
beholde slike ordninger i framtida. En ting er i hvertfall sikkert,
- den dagen vi er tilslutta Schengen er det ikke norske myndigheter
som bestemmer lenger. Og hva er det som skulle tilsi at norske
fiskere skal få ha helt egne ordninger i strid med avtalen
enn det som f.eks vil gjelde for spanske fiskere som krysser EU’s
yttergrense?
Vi
er glade for at fiskeriminister Angelsen har vært såpass
klar i sine utsagn når det gjelder Schengen og russetorsken.
Nå vil vi be om at Angelsen også ser på spørsmålet
om kryssing av grensa for norske fiskefartøy. Har fiskeriministeren
samme oppfatning av dette som Justisdepartementet? Om så
er - hvilke garantier eller unntaksbestemmelser er det han sitter
med som skulle tilsi en slik konklusjon?