Oppriktighet, naivitet og
forvirring
Av Geir Finne, Fiskerihøgskolen, Tromsø
Geir Ove Ystmark og Nils Kristian
Sørheim Nilsen fra Kysten inn i EU gav i leserinnlegg nylig
en fortreffelig innsikt i EUs fiskeriforvaltning. Deres innlegg
var fortreffelig av den grunn at de ikke forsøker å skjule
en del høyst uheldige men dessverre reelle elementer i EUs
fiskeriforvaltning. Det faktum at innlegget også er preget
av en viss forvirring og naivitet skyldes utvilsomt fiskeripolitikkens
nokså teknisk natur, komplekse regelverk og lange historie.
Oppriktighet
Forfatterne klargjør at kontrollordningene og fastsettelsen
av totalkvotene er overnasjonale. Hvordan står det så til
med kontrollordningene? På disse spørsmålene er forfatterne
befriende klare: ”skotske og shetlandske fiskere driver et
kraftig overfiske” og ”totalkvoten har vært satt for høyt
og at den fortsatt settes for høyt”. Vi ser altså klart at
forfatterne som brenner for å få Norge inn i EU, ikke har
særlig godt å si om EUs fiskeriforvaltning og kontrollordninger.
Detter er en oppriktighet som både ja- og nei-siden kan ha
mye å lære av. Forfatterne går ikke i skyttergraven, men argumenterer
i et mye mer åpent terreng.
Hvordan ser det så ut med de
konkrete kvoter som Norge vil få? Her er forfatterne like
klare på selve spørsmålet, med de unnlater å trekke konklusjonen.
De påpeker helt korrekt ”at Norge vil få en fast andel av
de ulike fiskeslag. En andel som skal gjenspeile hvor mye
vi har fisket tidligere. Dette kalles prinsippet om relativ
stabilitet”. Begrepet relativt er her av største betydning.
Forfatterne selv påpeker at Norge har hatt en bedre fiskeriforvaltning
enn EU. Det vi vet om EU-bestandenes utvikling er at de er
fallende og flere viktige bestander er direkte eksistenstruet.
Hva betyr dette for de konkrete kvoter i et system av relativ
stabilitet? Totalkvoten vil i et slikt system fastsettes på
basis av de to fiskeriområdenes (Norges og EUs) bestander.
Det at den ene er noenlunde stabil og den andre fallende vil
i sum bety at totalkvoten blir fallende, med det resultat
at de norske kvotene vil falle, til tross for at de norske
andelene av de forskjellige fiskeslag er faste. Nettopp dette
ligger i prinsippet om relativ stabilitet.
Forfatterne fra Kysten inn
i EU berører dette poenget når de sier: ”settes totalkvoten
lavt blir det kutt for alle” (implisitt også for norske fiskere)
– det de unnlater å forklare, er det relative i relativ stabilitet.
Forvirring
Forfatterne hevder at ”inntrykket som skapes er at vi ved
et medlemskap gir fra oss fiskeressurser” og fastslår at ”de
verdifulle fiskeressursene vil forbli norske”. Dette synes
på alle måter klart, men så tilføyes det: ”vi vil ikke avgi
fiskeressurser i stort omfang”. Hva betyr disse påstandene
samlet? Må vi oppgi fiskeressurser eller ikke? Nei! Sier de
herrer Ystmark og Sørheim Nilsen først, for så å helgardere
ved å tilføye ”ikke i stort omfang”. Dette er forvirrende
og ikke klargjørende. Forvirringen blir ikke mindre når den
tidligere statsminister i Storbritannia Margaret Thatcher
blir presentert som anføreren i en kamp mot ytterligere kutt
i EUs totalkvote. Den tidligere britiske ernæringsministeren
måtte nærmest bruke tvang for å få henne til å engasjere seg
i fiskerispørsmål på en måte som gikk ut over det rent retoriske
og symbolske den gang hun var statsminister. Det er derfor
mer enn tvilsomt å hevde at hun nå på sine eldre dager har
fått en brennende interesse for de mer tekniske spørsmål i
fiskeripolitikken.
Historie
Forfatterne forteller sine lesere at ”den felles fiskeripolitikk
er ikke innført for å stjele fiskeressurser”. Det er selvfølgelig
riktig på en måte. Alle EU-medlemmene har etter lengre forhandlinger
gitt sin tilslutning til EUs fiskeripolitikk. På denne måten
er altså ingen fiskerressurser stjålet. Det hefter likevel
noen paradokser til denne problemstillingen.
Det første paradokset er det
faktum at de bærende prinsippene om ressursfordeling ble vedtatt
like før Storbritannia, Irland og Danmark ble medlemmer i
EU, og da en fortsatt trodde Norge skulle bli medlem. Dette
var land med store fiskerier og omfattende havområder. Det
kan ikke herske tvil om at dette var et ”lurt” trekk av EUs
grunnleggingsmedlemmer.
Det andre paradokset ligger
i det ubestridelige faktum at Irland og Storbritannia som
har over 70 % av EUs farvann, bare har ca. 40 % av fisken.
Tyveri er det ikke, men den tidligere britiske fiskeriminister
John Silkien mente at det ikke lå langt unna. Det samme synes
den norske fiskeriminister Knut Hoem å ha ment.
Naivitet
Forfatterne fra Kysten inn i EU ønsker seg et norsk EU-medlemskap
til tross for at de ikke har noe særlig godt å si om EUs fiskeriforvaltning
og kvoteordninger. De vil åpenbart inn i EU for å reformere
systemet. ”Vi tror at vi gjennom medlemskap kan bidra til
å styrke EUs forvaltning”. Utsagnet er utvilsomt nobelt, men
dessverre rørende naivt. I EU-sammenheng, og i avstemminger
i EUs besluttende organ – EU-rådet, vil Norge ha mindre innflytelse
og stemmer enn den ”kjente fiskerinasjonen” Østerrike. Norge
vil bli omtrent like betydningsfull i EU-sammenheng som Liechtenstein
er i EØS. De fleste husker vel kanskje hvor galant og bekymringsløst
Norge overså legitime innvendinger fra Liechtenstein mot en
del detaljer i avtalen mellom EU og EØS. Liechtenstein ble
av Norge betraktet som hår i suppen. Det kan også skje med
Norge i EU.
Samlet sett er innlegget til
Ystmark og Sørheim Nilsen meget opplysende, både om EUs fiskeriforvaltning,
de store forhåpninger om norsk innflytelse i EU som råder
hos Kysten inn i EU. Innlegget viser også en farlig fragmentert
kjennskap til fiskeripolitikkens utvikling i EU.