Om å respektere
folkeviljen
Av Svein Johansen, Tennskjer
En del av den påbegynte EU-debatten
er begynt å dreie seg om hvorvidt det er demokratisk rett
eller galt av stortingspolitikerne å respektere fleirtallssynet
ved ei folkeavstemming om norsk medlemskap i EU uansett hvort
knapt fleirtallet måtte være – ofte eksemplifisert ved et
50,1%-fleirtall.
Folkeavstemminger i Norge er
rådgivende, og Grunnlovens bestemmelse om kvalifisert fleirtall
ved endringer av den, og i særlig grad endringer som impliserer
suverenitetsavståelser for landet, hjemler konstitusjonell
dekning for at stortinget kan vurdere hvorvidt et folkeavstemmingsresultat
– hvor stort eller lite fleirtallet hit eller dit måtte være
– skal følges. Også de rettslærde mener det. Og det er heller
ikke dette striden står om.
Striden står om den moralske sida ved å gå imot et folkeavstemmingsresultat.
Nå er det slik med moralske
proklamasjoner at de mister sin påbudskraft hvis vedkommende
som krever at de skal følges, ikke selv følger dem. Moralske
påbud skal enten være gyldige for alle eller for ingen. Hvis
ikke snakker vi om dobbelmoral, og den betrakter vi som en
form for umoral. I EU-debatten er det ja-partiene på Stortinget
med støtte fra deler av nei-partiene som påberoper seg den
moralske indignasjon overfor nei-partiene som sier de vil
vurdere et evt. folkeavstemmingsresultat før de bestemmer
seg, vel å merke om ja-sida får et knapt fleirtall.
Så hvordan står det så til
med ja-partienes moralske – ja rett og slett – rett til å
kreve nei-partienes absolutte underkastelse i forhold til
et folkeavstemmingsresultat? Sannsynligvis står det heller
dårlig til. Det er gjennomført to folkeavstemminger om norsk
medlemskap i EU (i 1972 og i 1994) som begge endte med nei-fleirtall.
Sist på åttitallet uttalte
statsminister Gro Harlem Brundtland i et foredrag i Brüssel
at Norge var det mest EU-tilpassede land i hele Europa. Foran
stortingsvalget i 1989 uttalte samme statsminister at EU-spørsmålet
ikke ville ha noen aktualitet i kommende stortingsperiode,
og i 1992 blei norsk EØS-medlemskap valset igjennom i Stortinget
med så store suverenitetsavståelser at saka - etter Grunnloven
- burde ha vært forelagt folket i valg først.
Nå heter det for øvrig også,
fra ja-sida, at nå er vi så mye medlem av EU og vi ”må” godta
så mye av EUs bestemmelsesrett over oss, at vi med fordel
bør bli ”fullt” medlem. Hvordan kan det ha seg at Norge nå
nesten er medlem av EU tiltross for to folkeavstemminger som
begge endte med nei-fleirtall – et Norge styrt av et stortingsfleirtall
som gjør en dyd av sin lojalitet til ethvert folkeavstemmingsresultat
uansett hvor knapt fleirtallet måtte bli?
Forklaringen er ikke at dette
har vært en økonomisk nødvendighet, for vi kunne beholdt handelsavtalen
fra 1972 som stort sett ga den samme markedsadgang som vi
har i dag. Forklaringen kan ikke være annet enn at vi har
blitt styrt av et ja-fleirtall på Stortinget som systematisk
har brukt EØS-avtalen til å gjøre Norge så ”EU-tilpasset”
som bare mulig, og som i praksis aldeles ikke har respektert
avstemmingsresultatene fra l972 og l994.
Selvfølgelig finns det dem
som oppriktig og med all mulig moralsk rett vil og kan hevde
at et folkeavstemmingsresultat skal følges uansett, men de
som har sittet i maktposisjon og i strid med avstemmingsresultatene
fra 1972 og 1994 har prøvd å jukse oss inn i EU ved hjelp
av EØS, bør nå roe seg ned og ikke bringe mer skam over norske
politikere. Tilliten til dem er liten nok som den er.