Balsfjord,
28. januar 2007
Norge,
EU og EØS
Av
Oddvar K. Skogli, leder i Balsfjord og Storfjord Nei til EU
Har Norge rykket
nærmere et EU-medlemskap i løpet av 2006? Nei. Tjue meningsmålinger
på rad viser et solid forsprang på rundt ti prosent i opinionen.
Og verken Erna Solberg eller Thorbjørn Jagland driver noen særlig
høyrøstet medlemskapsdebatt for tida. Kan vi så bare lene oss tilbake
og ta et hvileår? Å nei, det er for dristig.
Viktige saker for
Norge står i kø. Romatraktaten fyller 50 år i 2007. Denne viktigste
av alle EU-traktater med sine fire friheter – fri bevegelse av varer,
tjenester, kapital og arbeidskraft – vil nok bli behørig feiret
med pomp og prakt og lovprisninger. Vil den jevne EU-borger kunne
slutte seg til disse vyene, eller er de et uttrykk for selve eliten
i EU? Tja, i et sentralt EU-land som Nederland, sier 64 prosent
i siste måling nei til EU-grunnloven.
Når den tyske forbundskansler
Angela Merkel i 2007 tar over EU-formannskapet, har hun annonsert
at dette vervet skal brukes til å få nettopp EU-grunnloven på sporet
igjen. Og det haster med godkjenning i hele EU. Hvor mange land
vil la parlamentet avgjøre, og hvor mange land vil våge seg på en
folkeavstemning som den i Nederland og Frankrike, som begge stemte
ned EU-grunnloven i mai 2005? Sånn går det gjerne når folket selv
får bestemme.
EØS-avtalen har negative
følger for Norge. I vårt nærområde så vi det ganske tydelig da ESA,
overvåkningsorganet i EU, nektet den norske stat å gi støtte til
flyskolen på Bardufoss, etter at SAS trakk seg ut. Etter EUs regler
er offentlig støtte til en privat flyskole ikke tillatt. Resultatet
ble at utdanninga av piloter måtte innstille, før Universitetet
i Tromsø forhåpentligvis etter hvert tar over.
I mars skal hjemfallsretten
avgjøres ved Efta-domstolen. Hjemfallsretten er ment over tid å
sikre norsk statlig eierskap til fossekrafta vår, ved at private
selskaper kan eie og nyttiggjøre seg elektrisiteten over et bestemt
antall år, før altså hjemfallsretten gjøres gjeldende. Dette er
i strid med EUs regler. Spørsmålet blir om den norske stat selv
skal forvalte vår fossekraft, eller om europeiske energiselskaper
på varig basis skal få anledning til å kjøpe opp Statkraft sine
selskaper. Dette er et eksempel på at Stortinget bør ta i bruk den
vetoretten som er hjemlet i EØS-avtalen.
I løpet av 2007 skal
Norge avgjøre sitt forhold til nok et EU-direktiv, nemlig tjenestedirektivet.
Regjeringa skal bruke et halvt år på å utrede konsekvensene av direktivet
for norske lover og arbeidsliv. Vedtar Stortinget å si ja til Tjenestedirektivet,
vil kampen mot sosial dumping og for norske lønns- og arbeidsvilkår
bli vanskelig, ja, kanskje umulig. Også her må den norske vetoretten
komme til anvendelse.
|