Tromsø,
21.05.2007
Helseshopping
i EU?
Av Helga Anette Melhus, styremedlem i Nei til EU og leder av Tromsø
Nei til EU
At EU også skal beskjeftige
seg med helsepolitiske spørsmål er nok et skritt i retning av
en tettere integrasjon der flere og flere viktige politiske området
blir underlagt EU-lovgivningen.
Grenseoverskridende
helseproblemer, behandlingsmuligheter for sjeldne og alvorlige
sykdommer over landegrensene og ikke minst de store helseutfordringene
globalt, er helt klart spørsmål som må løftes opp på et høyere
nivå enn nasjonalstaten. EU skal ha ros for å drøfte også dette,
selv om utfordringene på disse områdene omfatter hele verden,
og en må således tenke globalt om disse spørsmålene.
Fra Nei til EUs ståsted
er det imidlertid et annet område som opptar oss i det EU nå støper
sin helsepolitikk. Nemlig området helsetjenester. Dette innebefatter
både flyten av helsepersonell og pasienter over landegrensene
og etablering av helsetjenester i det indre markedet.
Da EUs tjenestedirektiv,
som omhandler liberalisering av tjenestesektoren, ble vedtatt
15. november i fjor ble helsetjenester tatt ut av direktivet.
Ikke overraskende er det nå imidlertid klart at Europaparlamentets
utvalg for det indre markedet oppfordrer EU-kommisjonen å inkludere
helsetjenester i tjenestedirektivet. Saken kan bli avgjort i Europaparlamentet
24. mai. I likhet med European Trade Union Confederation eller
«Euro-LO» som det også blir kalt her til lands, ser også vi i
Nei til EU på utviklingen med bekymring. Euro-LO ble av ja-siden
i Norge benyttet som et sannhetsvitne på fagbevegelsens godkjenning
av EUs tjenestedirektiv. Nå advarer altså organisasjonen sterkt
mot forslaget om at helseområdet tas inn i direktivet - et forslag
Nei til EU har regnet med ville komme.
Å gjøre helsetjenester
om til handelsvarer er å bryte med noen viktige prinsipper for
hvordan vi tenker om folk og helse i et velferdssamfunn. Når pasienter
skal shoppe helsetjenester i hele unionsområdet vil det by på
problemer for planlegging og finansiering av det lokale og nasjonale
helsevesenet i hver enkelt medlemsland. For folk flest er det
nettopp det lokale helsetilbudet som er det avgjørende for trygghet
og god helse.
Om helsetjenestetilbudet
skal fungere i et liberalisert marked må det i stor grad rette
seg mot ukompliserte oppgaver og betalingsvillige kunder (om det
er det offentlige eller private som betaler for tjenesten). Dette
kan i praksis bety en forverring av helsetjenestetilbudet til
alle de pasienter som har kroniske sjukdommer, sammensatte diagnoser
og ikke minst sjuke eldre mennesker. Dette er grupper i samfunnet
som ikke «er lønnsomme» - da deres helsetilstand gjerne krever
en større medisinsk utredning og/eller innsats, er langvarige
eller er uhelbredelige (livsvarige). Mange tilstander kan også
forverres ettersom årene går. I motsetning til disse pasientgruppene,
kan det tenkes at tilstander en har relativ forutsigbare behandlingstiltak
for og tilstander med gode prognoser vil bli vinnere i et slikt
marked.
I et solidarisk velferdssamfunn
burde en ikke se på helsetjenester som varer, men som en grunnleggende
rettighet som skal sikres. Den sikres best ved at lokale og nasjonal
myndigheter tar ansvar for befolkningens helsetjenestetilbud,
og ikke ved å innlemme helsetjenester i et system som søker økonomiske
fordeler. I et slikt system blir de ressurssterke og pengesterke
vinnerne, mens noen blir tapere - mennesker som trenger behandling
og omsorg.