Elgsnes,
7. februar 2011
Datalagringsdirektivet
og Grunnloven
Av Tore Ruud, Harstad
I
den offentlige debatten om Datalagringsdirektivet har forholdet
til Grunnloven vært lite berørt. Jeg vil i det følgende komme med
noen synspunkter når det gjelder forholdet til Grunnlovens § 100
og § 102.
Fra
§ 100: "Brevcensur
kan ei sættes i Værk uden i Anstalter."
Ytringsfriheten
er en grunnleggende forutsetning for en opplyst allmennhet og dermed
også for et demokratisk styresett. Grunnloven er forbilledlig klar
på dette punktet, men ble til i en tid da man ikke hadde noen mulighet
til å forestille seg utarbeidelse av kontakt- og adferdsprofiler
med bakgrunn i telekommunikasjonsadferd. Det er derfor en for snever
tolkning av Grunnlovens forbud mot brevsensur å hevde at fordi Datalagringsdirektivet
ikke fører til lagring av innholdet i kommunikasjonen, bryter man
heller ikke Grunnlovens forbud. Mest sannsynlig vil en profilanalyse
av samtlige telekommunikasjonsmidler en person benytter i løpet
av et år, være et langt sterkere inngrep i hans private sfære enn
at et brev blir lest av uvedkommende.
Fra
§ 100: "Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til
Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale."
En
av de viktigste forutsetningene for en åpen og opplyst offentlig
samtale er en fri og uavhengig presse. Pressen er helt avhengig
av skjulte informanter for å kunne avdekke kritikkverdige forhold
i samfunnet. Pressen er derfor fritatt fra vitneplikt, og beslag
av data i pressens besittelse er som hovedregel utelukket. Innføring
av Datalagringsdirektivet vil uthule prinsippet om kildevern, da
informanter som vet at alle trafikkdata blir lagret, vil vegre seg
mot å ta kontakt med pressen, ettersom de står i fare for å bli
avslørt. Slik kan kritikkverdige forhold i samfunnet forbli skjulte,
uten at hvite felter i avisene viser at sensur har funnet sted.
§
102: "Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle
Tilfælde."
Argumentasjonen
om at bestemmelsen i Grunnloven om brevsensur må sees i forhold
til de inngrep i den enkeltes frihet Eidsvollsmennene kunne se for
seg, må også gjelde for bestemmelsen om husundersøkelser. Også her
er forholdet at en kontakt- og adferdsprofil ut fra telekommunikasjon
som regel er et større inngrep i privatlivets fred enn hva en husundersøkelse
er. At inngrepet kanskje ikke oppleves så krenkende fordi det skjer
i det skjulte, er ingen formildende omstendighet, snarere tvert
imot. Det å vite hvilke data om deg som lagres, er i seg selv en
viktig rettighet i en rettsstat, og ble da også en del av resultatet
etter at Lund-kommisjonen hadde lagt fram sin innstilling.
Hadde
vi hatt en forfatningsdomstol i Norge, kunne vi ha fått prøvd lovligheten
av Datalagringsdirektivet. I Tyskland og Romania har man slike domstoler,
og begge steder er implementeringen av Datalagringsdirektivet avvist
som grunnlovsstridig. Her til lands må vi håpe på at stortingsflertallet
legger mer vekt på hensynet til Norges Grunnlov enn til EUs datalagringsdirektiv.
Høyre har i denne sammenheng en nøkkelrolle. Et parti som i ord
vektlegger individets frihet og privatlivets fred, bør i handling
vise dette ved å stemme nei til Datalagringsdirektivet.
|